Thursday, September 10, 2009

ANUGERAH DIRAJA

Semalam, sebaik sahaja mendapat panggilan telefon dari Universiti Utara Malaysia, saya kehilangan kata-kata. Kata nenek saya ‘speechless’. Betullah seperti yang saya katakan tempo hari bahawa tahun 2009 adalah tahun yang terbaik dalam hidup saya. Tahun rezeki, tahun yang di dalamnya sarat dengan kejayaan, penuh dengan kejutan cubaan. Saya dengan rasa penuh keinsafan dan rendah diri bersujud syukur kepada Allah SWT atas segala kurniaannya. Saya pernah diziarahi oleh perasaan malu ketika di Mekah kerana terlalu banyak sangat meminta dari Tuhan sedangkan pemberian Tuhan kepada saya sudah terlalu banyak sedangkan apa yang Tuhan minta dari hambanya sangat berkurang saya lakukan. Sebab itu pada hari ketiga di Kota Mekah saya sudah kehabisan doa dan malu untuk meminta lagi dan hanya berdoa bagi pihak rakan-rakan, arwah ibu dan nenek dan saudara mara dan sahabat handai yang mengirimkan salam dan doa.

Apabila pihak UUM memaklumkan bahawa saya diperlukan untuk hadir ke majlis Konvokesyen akhir 2009 di Sintok pada 3 Okt 09. Saya terperanjat dan rasanya mungkin ada kesilapan teknikal. Perasaan itu saya sampaikan pada pihak berkenaan dengan memaklumkan bahawa mungkin ada kesilapan data sebab saya dah konvo pada Mac 09 yang lalu. Pihak UUM jawab tidak silap. Memang en radzi dipilih untuk konvo sekali lagi kerana senat universiti telah memilih saya untuk menerima Anugerah Universiti. Airmata saya bergenang, rasa sangat seronok dan terkedu sekejap. Terima kasih 3 ke 4 kali saya ucapkan pada puan uum yang telefon saya. Percakapan tersebut terpaksa saya tamatkan kerana sedang menghadiri mesyuarat di Port Dickson.

Dalam mesyuarat, perasaan saya sedikit terganggu dan pembentangan saya dalam mesyuarat tersebut sedikit terjejas. Bukan kerana berbangga tetapi saya masih tidak percaya dan merasakannya ianya adalah satu kesilapan. Mana mungkin 2 x konvo. Yang itu hari dah dapat anugerah. Mesti kes silap ni. Mesyuarat tidak ada rehat kerana bulan puasa dan tamat sekitar jam 4.30 petang. Sebaik sahaja keluar dari bilik mesyuarat, saya terus menelefon Bhg Pentadbiran UUM dan bertanyakan kedudukan hal ini.

Dan mereka pastikan bahawa ia bukan kesilapan. Saya dikehendaki hadir konvo sekali lagi pada 3 Okt dan diminta-minta sangat supaya hadir (mereka merayu supaya hadir). Dalam hati saya berkata, tak payah rayu, saya mesti hadir. “En radzi kena ambil jubah mcm tu hari jugak” kata en Salehhudin dari UUM. Jangan kecewakan kami, mesti datang tau. Surat dah kami poskan.

Justeru, pada pagi ini saya ingin berkongsi berita kejayaan ini dengan tn/pn yang membaca blog saya. Pihak senat telah memilih saya untuk menerima ‘University Prize’ bagi kategori Sarjana. Penerimanya hanya dua orang sahaja iaitu seorang pelajar sarjana dan seorang pelajar sarjana muda. Katanya ini adalah Anugerah Di raja tetapi untuk kategori sarjana muda ia dipanggil anugerah di raja tetapi bagai ketgori sarjana ia dipanggil University prize.

Inilah yang di katakan kuasa Allah SWT yang maha kaya dan pemurah. Saya benar-benar diuji dalam tahun 2009. Maka semalam saya memenuhi masa saya dengan berdoa kepada Allah SWT supaya sentiasa diberkati, dilindungi, dijauhi dari sikap takbur, disarati dengan sikap rendah diri dan keinsafan yang tidak berbelah bagi dan dijauhi dari segala bahaya dan petaka. Ini kerana, kejayaan tidak menjamin bahagia kerana ada risikonya seperti orang cemburu dan tidak senang. Saya pernah berhajat untuk menulis artikel bertajuk RISIKO MENDAPAT KEJAYAAN. Tapi belum terlaksana kerana sangat sibuk macam mesin tebu di pasar Ramadan.

Berita baik ini saya sampaikan kepada kawan-kawan seperjuangan SSP JPA/INTAN 07/08. Kerana tanpa bantuan kawan-kawan saya mungkin tidak sampai ke tahap itu. Saya juga berkongsi maklumat ini dengan kakak, abang dan adik-adik saya (sebagai perangsang). Semalam juga saya keluar berbuka puasa dengan group BCOM UPM @ Merpati. Kami berbuka di Felda Merak kayangan. Hajatnya nak belanja dia orang makan tapi sebelum saya sempat nak belanja, semua kawan-kawan dah hulurkan wang. Rezeki jangan di tolak. Ini group semasa saya belajar di UPM dulu yang mana saya juga menang anugerah di sini. Mereka juga gembira.

Ini adalah kejayaan kawan-kawan, sanak saudara (yang menjadi inspirasi) dan diri sendiri (yang bermati-matian bertungkus lumus). Ramai kawan yang kata, lepas ni naik pangkatlah. Bab ini agak eksklusif sebab dalam kerja saya tak ada orang pun yang tahu saya menang anugerah ini. Bos saya, .......... maleh lah nak cite di bulan puasa ni. Perkhidmatan saya, setakat ini mereka tak tau pun. Jadi saya abadikan kejayaan ini sebagai kejayaan kawan-kawan, sanak saudara dan diri sendiri dan disimpan dalam sanubari sebagai dorongan diri dan tn/pn yang membaca blog ini. Terima kasih atas sokong semua (pembaca blog PENA CELORENG). Terima kasih banyak kali.

2 comments:

edolah said...

tuan radzi,
Benar...terkadang kejayaan itu adalah ujian...menguji bagaimana kita menerima dan mengendalikannya jadi syukur adalah jawapan terbaik. Apapun tahniah atas setiap yg bernama kejayaan...

PENA CELORENG said...

Sdr, terima kasih atas nasihat. Insyaallah kita akan dikurniakan kesedaran dan keinsafan yang berkekalan. Kadang-kadang pandangan yang ikhlas menyakitkan tetapi ia sangat berguna dan selalunya benar. Selamat Hari Raya.