Tuesday, October 19, 2010

Lahar Gunung Berapi di Malaysia


[Di pulau ini, hanya di perdu batang kelapa ini shj yang ada line hp. Khusunys pd waktu tghari. kalau nak buaat call, kena datang ke pokok kelapa ini]


[Salah satu kawah gunung berapi. Selutnya diambil bagi melembutkan kulit muka. terdapat 11 buah kawah di pulau ini]

Percaya atau tidak bahawa di Negara kita juga terdapat lahar gunung berapi yang membusa setiap masa. Selut lahar yang panas menghasilkan gelembung-gelembung gas yang meruap keluar dan menghasilkan bau belerang di sekitar kawasan tersebut. Perjalanan saya dari pulau ke pulau selama dua minggu memberi banyak pengalaman dan kenangan. Bak kata orang ‘jauh berjalan, jauh pandangan’. Bermula di Sandakan, saya dan beberapa sahabat menaiki bot dari Pulau ke pulau hinggalaah ke Kudat.

[Pintu masuk ke pos di Pulau Kaniogan]

Bermalam di pulau yang hanya dihuni oleh burung laut seperti camar putih dan bangau kecil dan beberapa ekor burung ciak rumah sangat menakjubkan akan kejadian Tuhan. Di sesetengah pulau terdapat ular laut yang menjalar. Pada pemerhatian saya, Pulau yang paling cantik ialah Pulau Bilean Kecil yang berdekatan dengan sempadan Filipina yang mana hampir 70 meter darinya adalah Pulau Bileaan Besar kepunyaan Filipina. Pulau Bilean Kecil sangat natural dan belum terganggu sepenuhnya. Ori lah katakan. Tidak ada penempatan, yang ada hanyalah penempatan terup tentera dan rumah jabatan perikanan yang menjaga penyu dll. Rumah tersebut telah agak lama kosong. Pulau ini tidak mempunyai sumber air tetapi satu-satunya kawasan Malaysia yang ada lahar gunung berapi.

[Jeti/Pintu masuk ke Pulau Langkayan]

[Pada malamnya ada penyu belimbing yang dtg bertelur di bawah calet aku tidur]

Lebih kurang 45 minit menaiki bot kita akan bertemu dengan Pulau Langkayan. Ramai rakyat Malaysia yang tidak tahu akan kecantikan pulau ini. Bagi divers, pulau ini menjadi satu tempat yang mesti pergi. Kalau tak pergi, dunia divers mereka tidak lengkap. Terdapat calet yang cantik dan persekitaran dunia divers. Pada waktu malam, jajaran pantai penuh dengan penyu sedang bertelur. Ikan-ikan berkuak di air cetek. Juga terdapat penempatan tentera di pulau ini bagi menjaga keselamatan penduduk tempatan. Bagaimana nak ke pulau ini? Ianya perlu melalui Sandakan. Diurus terus oleh pengurus calet berkenaan. Kalau tak silap saya, kos bagi satu malam ialah RM500 ke 800.

[melepas anak-anak penyu ke dada laut]

Banyak lagi pulau-pulau yang di datangi oleh saya bagi melengkapi satu perjalanan merentas tanahair. Antaranya Pulau mandi darah, Pulau jambongan, pulau bangi, dll

[Bye-bye, jumpa lagi]

6 comments:

aNIe said...

Salam...good info...tak pernah tau pun di Malaysia ni ada lahar gunung berapi..saya masuk sini dari email...

Thanks

eqiqdsgn said...

Artikel yang menarik. Teruskan menulis supaya kita dapat berkongsi bersama pengalaman tuan.

Fatimah Zahraa said...

MasyaALlah...
Info yg bagus.. sy pun tak tahu M'sia ada lhr gunung berapi..

Annie Sulaiman said...

yup.. good info.. mungkin leh wat kajian lanjut kerana pulau tersebut mungkin gunung berapi pendam

ibh_sue said...

OMG..masyaallah..tak tau pun..Thank's for the info.

pulau kaniogan said...

good info....indahnya pulau kaniogan dgn budi pekerti penduduknya...budi bahasa yg terjalin.....