Saturday, October 23, 2010

PASAR! KEMBALILAH

[Inilah dia PASAR. Kalau terjumpa, mohon dikembalikan. Terima kasih]

Enam tahun yang lalu seorang sahabat menitipkan saya seekor kuching parsi campur siam. Beliau terpaksa berpisah dengan kuching tersebut kerana mengikuti suaminya berpindah ke luar Negara. Maka saya diberikan kuching tersebut. Sunguhhh! Kuching tersebut sangat cantik. Pada mulanya hati saya berbelah bahagi antara menerima atau menolak kerana saya tidak suka rumah berbau tahi dan kencing kuching. Katanya, kuching berkenaan hanya membuang air sama ada wee wee atau pun waa waa di dalam bekasnya sahaja yang diisi dengan pasir khas. Maka saya terima seorang rakan rumah baru iaitu ‘Maggie’.

Maggie tidak banyak cakap dan tidak suka bergesel. Dia suka duduk bertimpuh dan merenung tajam. Maklumlah baru nak kenal. Makanannya hanya pelet khas. Sebungkus pelet berharga rm 25.00/seminggu. Agak kuat makan. Maka buangnya pun agak kerap. Harga pasirnya plak, puhhhh. Maleh nak cite. Bil tefon aku sebulan pun tak sampai puncak kos memelihara Maggie. Pada mulanya, bekas pasir khas diletakkan di beranda luar rumah. Kadang2 angin memupuk masuk bau yang harum semerbak. Lepas tu, aku letak kat dalam tandas plakkk. Dia punya bau sekali buka tandas sehari, pencuci rumah yang datang sekali sehari tu pun merungut. Oleh dek kerana tak tahan bau, maka aku letak kat luar rumah, sebelah dekat lot parking (masih dalam pagar rumah). Nak jadi cite Hindustan, satu petang anjing jiran ‘rotwiller’ depan rumah terlepas dari pegangan anaknya. Lalu menerpa masuk ke dalam kawasan umah aku melalui saluran longkang dan menggigit Maggie. Mati.

Balik je keje, aku lihat Maggie yang tidak bernyawa dan berdarah di sana sini terdampar kat tepi longkang. Kepala terkulai ke tepi longkang dan badannya di atas longkang. Pada mulanya tak siapapun tahu macam mana Maggie boleh mati. Tapi aku dah syak sebab diserang anjing sebab ada kesan tapak kaki anjing. Tapi tak syaklah anjing jiran depan umah sebab anjing ada lima ekor. Semua di tambat. Jiran aku pun tak approach dan tak cakap apa-apapun. Hampir sebulan lepas tu, baru aku tahu cite sebenarnya.

Pada satu hari, anak jiran aku (Kannama) yang bela anjing dan jatuh ketika anjing rotwiller tu terlepas dimasukkan ke hospital kerana demam denggi. Aku pergi melawat dia tiap-tiap hari. Balik dari keje je aku singgah kat spital, jenguk dia sebab dia selalu tolong siram bunga aku, bila aku pergi out station. Dan bila balik outstation, dia dapat coklat laaa. Jadi kami ni ada hubungan tersendiri. Pada hari ketiga lawatan, sebelum aku balik. Dengan tiba-tiba, Kannama cakap:

Kannama: Uncle, I’m very sorry.

Aku: Ehhhh! Don’t worry. Uncle will visit u everyday because u re mu bestfnd.

Kannama: No No Uncle. It’s not that. This regard yr Cat, Maggie.

Aku: Ye lahhh. Apa boleh buat. Sudah ajal dia. Uncle pun dah rasa silap bela itu Maggie.

Kannama: Actually, my father dog, the black one, TIGER has attack Maggie and bite it.

Aku: Ternganga sekejap tapi cepat-cepat recover dari terkejut. No problemlahhh!

Gitulah, bagaimana cite jenayah kejam pembunuhan Maggie terbongkar. Lebih kurang cite Sosilawati gituuu.

Maka selepas kematian Maggie, aku dah serik nak bela menatang lagi. Tapi lima bulan yang lalu, pada satu pagi ahad, aku pergi ke pasar sebab nak buat BBQ kat umah. Ketika di pasar, saat aku melangkah, tiba-tiba seekur anak kuching yang baru dilahirkan melintas di bawah tapak kaki aku. Kalau aku teruskan berjalan, maka terpijaklah anak kuching tuu. Nasib baik aku nampak. Dengan segera aku menolak anak kuching tersebut ke bawah meja penjual sayur. Dan aku meneruskan urusan pembelian daging. Dalam hati, tak terlintas langsung pasal kuching tadi. Ketika aku nak perhi beli arang, sekali lagi hamper-hampir aku terpijak kuching tadi lagi. Mulai saat itu mula aku terfikir semula tentang kuching. Jadi dalam hati, aku berniat “sekiranya sekali lagi kuching tadi melintas depan aku, maka akan aku ambil dan bela dia”. Memang tak payah cakap, dalam perjalanan ke keta, kuching tu melintas sekali lagi. Aku pun tak banyak cakap. Lepas Tanya pada pak cik sebelah, siapa yang emounya kuching. Katanya tak ada tuan, jadi aku ambil masuk kotak dan bawa balik umah. Sempena peristiwa tu di pasar ikan, maka kuching itu aku namakan dia dengan nama istimewa iaitu ‘PASAR’. Memang lekat dan serasi. Bila panggil je PASAR, mencicit dia datang. Macam kes AHMAD ALBAB la plakkk. Termasuk dua hari sudah, Pasar telah berumur hamper lima bulan.

Haaaaaaa! Inilah isu yang sebenarnya saya nak sampaikan. Bukannya cite yang berjela kat atas tu. Menurut kata si pencuci rumah (selepas di soal siasat).

Cleaner: Saya pun tak tahu la encik, tiga hari lepas ada lagi.

Saya: kalau ada mana dia pergi?

Cleaner: Saya pun tak tau la encik. Tak mungkin dia keluar sebab dia tak suka main kat luar.

DENGAN INI SAYA MELAPORKAN KEHILANGAN PASAR. SAPA YANG TERJUMPA ATAU MENGAMBILNYA DENGAN SENGAJA ATAU TIDAK SENGAJA, SILA PULANGKAN SEMULA. KALAU TAK NAK PULANGKAN JUGA, SILA PELIHARA PASAR SEBAIK MUNGKIN.

[Close-up PASAR]

Sebabnya saya tak larat nak tunggu enam tahun, baru dapat tahu cite sebenar kehilangan pasar. Macam mana cite Maggie meninggal dunia.

Sebabya saya dah tak de orang yg siram bunga, jadi dah tak de la orang yang demam denggi, jadi taklah pergi hospital lagi. Lagi plak, bunga dah lama sedekah kat orang. Sebab selalu sangat outstation dan lama. Kesian kan bunga, maka bagi lah pada kawan-kawan yang datang. Sepasu seorang.

Kesiankan pasar!

2 comments:

Marvic said...

mata Pasar hijau.. :)

PENA CELORENG said...

Emmm, memang hijau ori. Pasar ni banyak keganjilan dia. Biasanya tapak kaki kuching tak de bulu (maksud i bulu kuching le) tapi tapak kaki pasar penuh dengan bulu. Lelangitnya bewarna hitam pekat, di bawah dagunya terdapat tiga tompok kecil bulu warna hitam (cam pokodot gitu), hanya berbunyi (mengeram mcm tiger) bila ada benda asing kat rumah, mcm burung ke, ada org lintas kat blkng rumah ke dll. cont