Tuesday, October 19, 2010

Di Sempadan Sipadan

Disebabkan bajet di potong, maka perjalanan ke Australia di batalkan dan kos yang ada digunakan bagi meneliti permasalahan sempadan negara. Rancangan di atur sebaik sahaja mengetahui trip ke Ausie di batalkan. Persinggahan yang pertama ialah di Pulau Layang-Layang yang menjadi rebutan antara kita dengan Indonesia dan akhirnya mahkamah antarabangsa memutuskan ianya milik Malaysia. Pulau tersebut telah dibangunkan dan mempunyai satu chalet dan landasan kapal terbang. Dihujungnya pula didirikan kem sementara TLDM. Sebuah pulau buatan di bina di sebelah timur bagi memindahkan burung-burung laut yang sering menganggu pendaratan kapal terbang. Sebelum mendarat, teringat saya akan satu peristiwa kehilangan seorang pegawai tentera laut satu ketika dulu bersama kapalnya. Menurut cerita rakan navy, Pulau Layang-Layang ketika musim angin, memanglah sangat kuat.

Setelah habis taklimat dan lawatan sekeliling, kami dijamu jamuan makan tengahari dengan ikan kerapu masam manis. Lebih kurang jam 3 petang, pesawat berlepas ke kota kinabalu dan meneruskan lawatan ke Pangkalan TLDM yang baru di Teluk Sepanggar dan perjalanan hari pertama berlabuh di Hotel Promonade.

Hari Kedua

Jam 6 pagi kapal terbang berlepas ke Tawau, check in hotel promonade tawau dan bergegas bersama beberapa rakan mencari sup payau (rusa). member bawa ke satu tempat, tapi sayang tak buka pula. Kami bergegas ke sebuah kedai lagi dan adalah rezekinya. Sembelih ke tidak akupun tak pasti. yang pasti kedainya muslim. Malam ada sesi taklimat.

Hari ke3.

jam 7 pagi telah berlepas ke Semporna. Dengan dua buah bot PV dan tiga buah bot rover kami bertolak ke Pulau Sipadan. Perjalanan agak jauh dan laut mula bergelora. Kami selamat tiba di Sipadan. Usai taklimat, kami dijamu ringkas oleh trup di Pulau Sipadan. dari Sipadan, kami bertolak ke Pulau Kepalai iaiti chalet di atas air. Tidak ada daratan disini. Makan tengahri di Kepalai dan petangnya bertolak balik ke Semporna. Dalam perjalanan balik kami di sapa ribut, sebuah bot rover rosak dan dibawa ombak. nasib baik sempat diperbaiki dengan segera. Kumpulan saya agak bernasib baik kerana kami menaiki bot PV TLDM yang besar. Jadi taklah rasa sangat ombaknya. Sebaik sahaja sampai di Jeti Azumi, Semporna; kisah bot rosak menjadi bahan ketawa. Bertolak balik ke hotel, penat dan lelap.

hari ke-4.

jam 5 pagi, kapal terbang telah berlepas ke Kuching. Perjalanan lebih kurang dua jam. Lawatan ke Mk 1 Div dan balik ke hotel Riverside Majestic.

Hari ke-5

Bertolak dengan bas ke Pos Biawak. Perjalanan yang panjang dicampur dengan jalan yang berbatu dan berlopak memang menyeksakan. Kenapalah tak minta NURI je, tak sampai 10 minit terbang dah sampai. saya pernah bertugas di pos biawak pada tahun 1991. Kini telah dbangunkan. Kompleks Immegresen separuh siap.

Hari ke-6

balike KL.

No comments: