Friday, November 5, 2010

KOS PILIHANRAYA KECIL

Jika dicampur pilihanraya di Galas dan Batu Sapi, kalau tak silap saya dah hampir sepuloh pilihanraya kecil diadakan. Bermula dengan Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selaambau, Batang Ai, Penanti, Galas dan Batu Sapi. Lapan semua sekali. Mungkin lepas ni ada dua ke tiga lagi pilihanraya kecil sebelum PRU 13. Pilihanraya ini terpaksa dilakukan bagi mendapatkan calon baru bagi menggantikan calon lama yang meninggal dunia atau melompat parti. 90% darinya adalah meninggal dunia dek pelbagai jenis penyakit seperti serangan sakit jantung, darah tinggi, kanser, dll. Tak terkecuali juga dek kecederaan kemalangan jalan raya. Persoalannya berapakah gamaknya jumlah wang kerajaan iaitu wang rakyat digunakan bagi mengadakan pilihanraya kecil tersebut. Semestinya banyakkan!. Kerajaan tidak ada pilihan, pilihanraya kecil tetap diadakan, sama ada suka atau tak suka.

Bagi lima pilihanraya kecil iaitu Permatang Pauh, KT,BG,BS dan Btg Ai, kerajaan telah membelanjakan RM 2.6 juta yang digunakan oleh SPR sahaja. Jumlah ini tidak termasuk kos yang paling tinggi yang digunakan oleh PDRM, Jabatan Penerangan dll. Juga tidak termasuk kos projek-projek kilat yang bertunas dengan tiba-tiba semasa pilihanraya. Sedangkan dalam rancangan belanjawan projek kilaat tidak terlintas langsung. Mungkin ada satu atau dua tidak boleh dinafikan.

Dalam lima pilhan raya kecil yang lalu, SPR telah membelanjakan RM 2.6 juta dan 3 pilhanraya bersiri ialah RM 1.5 juta (Permatang Pauh (Parlimen) : RM500,000, Kuala Terengganu (Parlimen) : RM600,000, Bukit Gantang (Parlimen) : RM600,000, Bukit Selambau (DUN) : RM400,000, Batang Ai (DUN) : RM500,000, Penanti (DUN) : Dianggarkan RM300,000, Galas: RM ?, Batu Sapi: ?, dan mana pula selepas ini.

Manakala PDRM sebagai jabatan yang paling banyak membelanjakan wang bagi menjaga kelicinan pilihanraya yang jumlahnya ialah RM 31 juta (Permatang Pauh (Parlimen) : RM2.5 juta, Kuala Terengganu (Parlimen) : RM11.5 juta, Bukit Gantang (Parlimen) : RM7 juta, Bukit Selambau (DUN) : RM5 juta, Batang Ai (DUN) : RM5 juta, Penanti: ?, Galas : ? dan Batu Sapi: ?

Saya tidak mempersoalkan pasal kos dan pilihanraya yang mana kerajaan terpaksa mengadakannya kerana ia tersurat dalam perlembagaan. Walau bagaimanapun, saya ingin mengangkat beberapa cadangan bagi membuka minda kita semua atas kesedaran sayangkan wang rakyat jutaan ringgit.

Pertamanya, apakah ukuran atau variables yang digunakan bagi menentukan jumlah yang diperuntukan di setiap satu tempat pilihan raya kecil?. Adakah berdasarkan permintaan oleh SPR semata-mata? Contohnya, plihanraya kecil di Batang Ai hanya melibatkan 8,000 pengundi sahaja tetapi SPR memerlukan hampir RM 500 000.00.

Keduanya, tidak adakah kaedah lain atau ukuran yang tetap dalam menentukan kos perbelanjaan pilihanraya kecil ini?

Ketiganya, ada atau tidak pihak yang mengaudit perbelanjaan dalam pilihanraya supaya ia tidak mebazir.

Keempatnya, adakah barang atau peralatan yang dibeli bagi satu pilihanraya kecil di guna habis atau di guna buang? Macam mana dengan peralatan yang boleh digunakan semula bagi pilihanraya yang akan datang. Ini bagi mengurangkan kos.

Maka itu, saya mengangkat cadangan yang mana sudah sampai masanya, kerajaan memikirkan kaedah baru bagi mengurangkan pembaziran wang rakyat. Antaranya ialah syarat wajib menjadi calon hendaklah sihat tubuh badan yakni tidak mempunyai penyakit yang boleh menyebabkan kematian mengejut seperti sakit jantung, darah tinggi dll. Sekiranya calon sihat tubuh badan, maka ia akan mempunyai kekuatan kudrat dan mental bagi menjelajah kawasan yang dimenanginya bagi membuat jasa kepada rakyat. Kalau calon tidak sihat atau berpenyakit, macam mana dia hendak bersama rakyat. Sepagi bersama rakyat, petang dah lelehhh.

Keduanya, calon-calon yang meletak jawatan tanpa sebab munasabah atau melompat parti perlu dikenakan denda bagi menampung kos pilihanraya kecil yang disebabkan oleh kepandaian beliau. Dengan cara ini, barulah calon-calon berkenaan akan fikir dua tiga kali, nak letak jawatan, nak lompat atau nak teruskan. Ataupun sebelum bersetuju menjadi calon, mereka akan berfikir panjang.

p/s 1] Jumlah bonus sebulan kakitangan awam ialah RM 3.1M
p/s 2] Kos menteri pelancongan membuat lawatan ke luar negara RM 3.58M (setahun).

1 comment:

alien said...

dah lama terfikir gak
banyak kos utk pilihan raya kecil ni