Thursday, November 11, 2010

BATU '0' @ PUSAT TANAH MELAYU

[Penulis di sebelah Batu Kosong]

Batu ‘0’ adalah sesuatu yang agak pelik. Saya tidak mempunyai banyak maklumat bagi berkongsi dengan semua rakan. Pelbagai cerita yang di dengar. Antaranya, ada yang mengatakan batu kosong ialah PUSAT Semenanjung Malaysia. Kalau Tuan tanya balik, macam mana di katakan sebagai pusat Semenanjung Malaysia. Saya minta maaf banyak-banyak kerana saya pun tak tahu. Ada yang kata, dari sinilah jarak jauh lokasi di negeri Pahang di ukur tapi kat negeri lain tak ada pun. Ada pula yang kata batu itu dipercayai merupakan pusat bagi Semenanjung Malaysia jika diukur dari satu sudut Garis Pusat. Menurut satu catatan lain menyatakan bahawa Jabatan Ukur Dan Pemetaan mengesahkan batu kosong ialah GPS (Global Positioning System) merupakan batu tanda pengukuran yang digunakan oleh jabatan itu. Sumber lain pula mengatakan Sir Clifford mengarahkan supaya semua pengukuran jarak lokasi di Tanah Melayu hendaklah bermula di Kuala Lipis dan beliau juga memutuskan bahawa Kuala Lipis adalah pusat Tanah Melayu. Entah betul ke tidak, saya pun tak pasti.

[Inilah Batu Kosong yang asal. Masih Tertanam dan mungkin usianya lebih 54 tahun]

Saya telah sampai ke Batu Kosong. Menurut maklumat seorang rakan, Batu Kosong yang berada di tepi jalan di Pekan Kuala Lipis bukanlah batu yang asal. Bahkan lokasinya pun telah berubah. Maka itu, saya dan beberapa rakan meneroka kawasan sekitar bagi mencari batu yang asal. Batu kosong yang asal di katakan di tanam semasa zaman pemerintahan British. Bermakna usia penanda Batu Kosong ialah lebih 54 tahun (jika di tanam pada tahun 1957) tetapi British telah menduduki Kuala Lipis sejak 1860an lagi. Lama tuuu. Akhirnya, kami menemui batu asal Batu Kosong.

[Inilah yang menghairankan sebab di sebelah sana tanda Batu Kosong dicatat jarak Kuantan 156 batu. Macam mana diukur sebab disebelah sana '0']

Selain daripada itu terdapat beberapa peninggalan sejarah yang masih kekal hingga hari Rabu lepas iaitu Rumah Rehat Residen yang dibina pada 1867, Sekolah Menengah Clifford yang didirikan pada 1913 dan sebuah masjid di tepi sungai iaitu Madrasathul Firdaus yang dibina pada tahun 1888 oleh saudagar Arab Yaman yang bernama Habib Hassan. Reka bentuknya mempunyai identiti seni bina Melayu Nusantara dan persamaan pada pengaruh Minangkabau.. Kami singgah berjemaah di sini. Rasa saya tiang-tiang kayu di dalamnya adalah yang asal. Bumbung dan syiling mungkin telah ditukar. Berdasarkan kronologinya, maka masjid ini adalah bangunan tertua di Pekan Kuala Lipis.

No comments: