Thursday, November 11, 2010

DOA SEORANG RAKYAT

[INGATAN: APA YANG DICATAT DI SINI BERDASARKAN PENGAMATAN SAYA. IA TIDAK ADA DATA EMPIRIKAL ATAU SATU KAJIAN KHUSUS. JUSTERU PENDAPAT YANG DILONTAR ADALAH BERSANDARKAN KEPADA PREMIS SEDEMIKIAN]

Sama ada kita sedar atau tidak sedar, ia berlaku disekeliling kita dan mungkin dalam diri kita. Ia berlaku dan semakin kerap terjadi di hadapan kita. Di mana-mana sahaja, di kedai kopitiam atau kopi putih (yang tidak memberi lesen francais kepada bumiputra), di stesyen teksi, di pejabat dan di mana sahaja terdapat sekelompok rakyat Malaysia yang bercakap tentang rasa tidak puas hati terhadap pemerintahan kerajaan. Pelbagai kritikan terhadap apa sahaja inisiatif atau projek yang dijalankan oleh kerajaan. Laporan Ketua Audit Negara menjadikan perbincangan kelompok ini semakin panas berbahang. Kelompok ini tidak mengira sama ada mereka dari kumpulan penyokong ataupun pembangkang. Bab kumpulan pembangkang tak payahlah kita perkatakan kerana memang pembangkang harus begitu. Malangnya kelompok ini melibatkan kumpulan penyokong kerajaan sendiri. Lebih malang lagi kumpulan ini terdiri dari manusia yang memakai tali leher dan kot hitam ataupun biru. Semestinya golongan profesional.

Isu yang di perdebatkan adalah sangat rencam seperti keresahan bangsa khususnya bangsa Melayu, biasiswa, sekolah, perbelanjaan wang kerajaan, pemimpin yang lemah, populariti isteri pemimpin, bonus dan banyak lagi. Pendek kata semuanya tidak kena, semuanya tidak wajar, maka pemikirannya sahaja yang betul. Persoalannya benarkah isu-isu yang digunakan bagi mengkritik kerajaan. Pada pengamatan saya, golongan ini tidak membincangkan isu yang belum terjadi dan mereka juga tidak mencipta cerita. Isu yang diperdebatkan ialah isu yang memang berlaku kerana perbincangan kelompok ini di sertakan bukti-bukti pendengaran, penglihatan dan pengalaman. Isu yang paling banyak di perkatakan ialah pembaziran wang kerajaan. Paling menyedihkan, isu ini juga diperbualkan di Mekah bagi mereka yang pergi menunaikan ibadah haji.

Ia umpama kakitangan jabatan yang memperkatakan tentang 'boss' baru. Kebiasaannya 'boss' baru semuanya tak betul. Hanya golongan yang berpihak sahaja yang kata 'boss' betul. Justeru mantan 'boss' atau boss lama yang juga menerima nasib yang serupa, pula kini dikatakan lebih baik dari 'boss' baru. Kes ini tak sama dengan orang yang kahwin dua atau tiga atau empat kerana isteri yang baru sentiasa baguihhhhhh. Sama juga dengan kes beli rumah baru atau kereta baru. Yang baru sentiasa terbaik. Tapi dalam bab pemimpin ia tidak begitu.

Akhir kata, perkara yang ingin saya angkat ialah adakah dengan cara sedemikian iaitu mengutuk dan mengkritik pemimpin atau kerajaan, ia boleh mengubahnya kerana pihak yang dikritik tetap terus dengan agenda mereka seperti tidak ada apa-apa yang berlaku. Pernahkah kita berdoa kepada Tuhan supaya pemimpin kita diberi kekuatan dan petunjuk. Pernahkah kita berdoa supaya negara kita di luruskan perjalanannya. Pernahkah golongan yang mengkritik projek-projek kerajaan di kota Mekah, memanjatkan sekelumit doa kepada Tuhan ketika berhadapan dengan Masjidil Haram supaya dikurniakan pemimpin yang berwibawa. Ataupun berdoa seusai solat sunat di Hijir Ismail ataupun yang paling ekstrim ketika memegang Kota Kaabah. Manakala kita yang tidak ke Mekah, pernahkah berdoa ketika saat-saat paling mustajab. Ataupun yang paling ekstrim, pernahkah kita melakukan sembahyang sunat hajat supaya Tuhan menganugerahkan kita seorang pemimpin lagi yang hebat.

Berdoalah Malaysiaku.

No comments: