Friday, August 28, 2009

Alhamdulillah

Seusai subuh pagi tadi, ADC Dato’ telefon.

ADC: “Assalamualikum Tuan, Tuan dah tengok kosmo pagi ni?”
Saya: “Belum”.
ADC: “Gambar Tuan ada dalam kosmo. Tuan dah Tahu ke”?
Saya: “Tahu, kosmo bagi tau semalam. Terima kasih lah”.

Saya tak terkejut sangat sebab semalam Kosmo ada maklumkan. Dalam perjalanan ke pejabat singgah di tepi jalan nak cari kosmo, kedai surat khabar belum buka tapi surat khabar dah ada kat depan kedai dan masih berikat lagi. SMS banyak masuk dan maklumkan isu yang sama. Cari kedai lain, jumpa Aci jual surat khabar tepi jalan. Saya beli dua kosmo, bagi pada pemandu satu salinan.

(Dalam masa yang sama saya terima SMS dari C/Inps Mohamad Mahat maklumkan tentang maklumat yang diperlukan. Dia belum tau gambar dalam Kosmo. Saya jawab sms dia dan maklumkan)

Selepas membuka kosmo, barulah saya TERKEJUT. Makkkk oiiiii! Besaunya gambar aku. Tak sangka langsung gambar sebesar tu. Satu muka surat plak tu. Ni, kes kena masuk frame. Sapa yang tak sukakan. Saya teramatlah suka dan teruja dan senyum jeeee. Maklumlah orang macam kita ni, mana ada peluang muka nak masuk surat khabar. Bila macam ni mestilah kita suka. Semua orang boleh tengok. Sahabat baru, sahabat lama, sedara mara, kakitangan pejabat dan banyak pihak lagi. Terima kasihlah sangat-sangat kepada Kosmo kerana mengangkat martabat puisi khususnya kuarkan gambar saya. Penulisnya iaitu Tengku Khalidah, merupakan bekas Juara Pertandingan NONA sekitar tahun 2005 gitu. Beliau juga seorang pendeklamator yang hebat, bersuara singa, dan pernah menyertai Sayembara Puisi Kebangsaan sebanyak dua kali iaitu pada tahun 1990 dan 1994.

Setakat ini berita pasal sayembara tu dah acap kali kuar kat TV dan dikatakan akan disiarkan pada 1 Sep 2009 jam 0830 malam (saya dimaklumkan begitu). Dalam media bertulis pula, Utusan dan kosmo telah keluarkan. Saya tak pasti sama ada Berita Harian dah siarkan. Sepatutnya Berita Harian yang siarkan lebih banyak sebab dia merupakan media yang menyokong seni puisi sejak dulu. Yang memeranjatkan saya ialah UTUSAN BORNEO pun siarkan sehari selepas pertandingan. Member kat sabah, postkan surat khabar tersebut. Siap tulis nama penuh lagi. Utusan borneo punya ‘write-up’, sikitpun tak salah, umur pun tepat.

Sampai je kat pejabat, terus masuk pej bos sebab jam 0800 pagi kami ada mesyuarat. Saya nak kena ‘brief’ pasal mesyuarat tu. SMS banyak masuk tak sempat nak balas. Telefon berdering. Masa masuk pejabat bos, dia tengah baca Kosmo. Mungkin ADC bagi kat dia. Pejabat bos saya memang melanggan KOSMO. Dalam perjalanan ke Bilek Mesyuarat, kenalan lama dari Kg Permatai Rambai iaitu Tn Hj Che Leh, telefon. Dia terkejut dan ucap tahniah. Lama juga kami bersembang sebab kawan lama dah lama juga tak jumpa.

Hj Che Leh: “Assalamualaikum Kol, tahniah la”.
Saya: “Errrr terima kasih, terima kasih, nasib saya baik tahun ni (otak tengah fikir sapa yang telefon sebab nombor tak dikenali)”.
Hj Che Leh: “Bagus lah Kol menang sebab sepatutnya masa kat .......... dengan di ...........tu, Kol dah menang. Saya tahu dia orang pusing”
Saya: “ He he he, tak pa lahhh. Kita terima je lahh”

Semasa sayembara dikendalikan oleh GAPENA, dia selalu datang bersama-sama memeriahkan acara. Tu lahhh dia. ‘Part’ patut dah menang dulu tu dah banyak kali saya dengar dan dari mulut pengadil sendiri sehingga dia menarik diri untuk jadi pengadil lagi sebab melanggar prinsip (menurut kata dia). Sepatutnya saya dah menang dua kali tetapi sebab nak menangkan orang lain, maka nilai-nilai tertentu diubah. Mungkin nasib saya tak ada masa tu dan tahun ni akhirnya, saya dapat juga serta pengalaman yang banyak dan sesuai dengan sajak TERIMA KASIH PENGALAMAN. Memang saya bertekad untuk memberi satu persembahan yang terbaik dan mantap supaya pengadil tersepit dan tidak mempunyai pilihan lain.

Apapun, kawan-kawan juga banyak menolong. Banyakkkk. Maka banyak pendapat dan komen tu saya jadikan seperti yang disebut dalam puisi Terima Kasih Pengalaman iaitu

KERUH YANG DITAMPI DAN KELABU YANG DISISIR
(Maksudnya: Yang baik jadikan teladan, Yang buruk jadikan sempadan)

2 comments:

Marvic said...

tahniah...aku je x baca kosmo..hehehe

PENA CELORENG said...

Dear Maria, lupa plak nak congrate kau dah convo baru ni. Aku konvo akan dtg sebab silap plan project paper. So tahniah la kau. Atlast you are there at 'THE JETI'. So now, just chose you ship, where to craft. Welldonce Maria, you make it done. TAHNIAH, TAHNIAH, TAHNIAH.