Monday, July 12, 2010

Di Tepi Kain Orang

Selepas hampir sebulan tidak ke ibu kota pada waktu siang hari kerana kuliah menjerut hingga ke lewat petang. Pelbagai rancangan menjelma tetapi tatkala sampai di rumah, belum sempat mandi lagi, dah terlelap. ‘Assignment’ yang perlu dihantar pada esok hari mengejut saya bangun dari beradu. Sungguhpun penginapan saya di Gurney Height berhadapan dengan masjid dan azan berkumandang pada waktu Maghrib tetapi ia tidak membawa langkah saya ke rumah Tuhan. Saya pun hairan, penat yang amat sangat. Maka, sembahyanglah dalam keadaan yang malas. Mandi air panas adalah penawar kepada keletihan minda dan fizikal. Cepat-cepat mandi kerana waktu solat Maghrib di penghujung.

Dua hari lepas, sekembali dari Sibu, saya meluangkan masa berjalan-jalan di ibu kota Kuala Lumpur. Sebenarnya mencari idea. Duduk di tepi jalan di Jalan Masjid India melihat kelaku manusia. Ada yang sesetengahnya manusia di situ bukan lagi manusia. Inilah keadaan sebuah Negara yang mana agama Islam adalah agama rasmi tetapi corak kehidupan masyarakat sangat ‘unislamic’. Tak tahulah apa nak jadi. Barangkali ibu kota yang penuh dengan manusia yang bukan lagi manusia memerlukan satu sentuhan Tuhan bagi menyedarkan kita semua supaya kembali menjadi manusia. Manusia yang bukan lagi manusia di Acheh dan Nias telah kembali menjadi manusia setelah Tuhan mengirimkan Tsunami. Hati sayu pun berdoa ‘semu-semulah Ya!Tuhanku’.

Pada hari ini, manusia di ibu kota sangat suka kepada kekotoran. Zahirnya sampah merata-rata. Tong sampah kaya dengan sampah hingga melimpah ruah. Bayangkanlah kalau manusia di Kuala Lumpur kaya dengan bahasa budi seperti kayanya tong sampah. Baunya, tak perlulah dijelaskan kerana kita akan menjadi majai dengannya hingga akhirnya deria bau kita menjadi kabur dan seterusnya buta akan bau tengit sampah. Semua sama, yang tua, yang muda, yang belia, yang baru bertatih dan yang baru tiba dari desa. Juga membuang sampah di tong yang kaya itu. Mata menjadi sakit melihat anak-anak membuang sampah melalui tingkap kereta sambil gelak-gelak. Apa yang sebenarnya berlaku? Dimanakah kesilapan kita?

Berlandaskan isu ini, saya ingin berkongsi satu pengalaman berkaitan sampah di sebuah negara yang baru selesai berpesta bola. Wakaka Amina Ehhhhh. Apa yang berbeza ialah di setiap sudut ruang di mana ada manusia, tong sampah merata-rata. Bukan sampah merata-rata. Setiap enam ke tujuh langkah terdapat satu tong sampah. Jangan katakan jalan atau ‘street’ berlorong gelap tempat tikus dan anjing liar bercengkerama seperti di ibu kota kita; di sana tong sampah pun bersih. Tatkala membuka penutupnya ketika membuang sampah, hidung kita akan tertancap bau chemical yang di guna bagi mencuci tong sampah. Di dalamnya berminyak. Bersih dan sangat bersih. Tong sampah pun bersih, maka jalannya juga sangat bersih. Pekerja bandaran sentiasa ada bagi memeriksa tong sampah. Seperti di Capetown iaitu kawasan pelancongan, pekerja bandaran memeriksa tong sampah setiap setengah jam. Bagai mana dengan kita? Berapa kerap pekerja Majlis bandaran kita memeriksa tong sampah? Hairankan? Kalau di ibu kota sudah sedemikian, bagaimana pula di Kampung Limau Manis atau di Daerah Daunan Hijau – Sik. Dah ulu, banat plak. Jangan kata tempat jin berdendang, Jin pun tak ingin pergi berdendang di daerah kami. Jauhkannnn!.

Sebagai renungan bersama saya titipkan beberapa keping gambar yang sempat saya rakam bagi membuktikan tong sampah mereka yang ada di mana-mana.

1 comment:

tinta sakuradesa said...

Good reflections from your observations pena celoreng. Islamic so-called country with a twist of funky so and so...where are we actually heading to as a nation of 'malaysia... truly asia'. I've been to Korea, in comparison... WOW...EXCELLENTE clean toilets and i hardly fine trash bins! ...Well, they indeed exemplified to be a well-educated society where cleanliness is concerned...Its high time our future generations to be taught a lesson!!! Where do the morale education curriculum went wrong???