Wednesday, December 30, 2009

SELAMAT TINGGAL TAHUN 2009

Mengimbau kembali jejak 2009, pada tanggal 24 Nov 2008 adalah tarikh kuatkuasa pertukaran saya ke tempat baru. Dan saya masih bercuti tamat belajar hingga tarikh tersebut. Malangnya kerana keperluan tugas di tempat baru, saya dikehendaki bertugas lebih awal dan menamatkan cuti pada 10 Nov 08 (terpaksa sebenarnya). Cam biasalah, kita ni beruniform, kena ikut arahan. Lokasi bertugas baru ialah di Kem Wardieburn, Setapak sebagi manusia yang mengendali hal-hal operasi di kawasan Selangor, KL dan Putrajaya. Dalam masa yang sama ada beberapa cawangan lagi di bawah saya seperti Cwg Perhubungan Raya, Cwg Latihan, Cwg Kejuruteraan, Cwg Gerakan dan Cwg P4 (ini cwg yang banyak rahsia). Staf memang banyak, tapi dah lebih setahun, boleh kata semua nama staf saya ingat. Ada yang sampai saya ingat nombor keta dia.
Seminggu selepas lapor bertugas, saya sibuk kemas barang bagi berpindah ke penginapan yang disediakan di Wangsa Maju (dah tak maju sangat sekarang - gitu-gitu je). Tiba-tiba, Tanah runtuh di Bukit Antara Bangsa. Apa lagi, sayakan orang yang bertanggungjawab hal-hal gerakan (gerakan tentera dan bantuan kepada masyarakat). Sebulan lebih saya berkampung di Bkt Antarabangsa. Sebenarnya kami hanya sibuk pada peringkat awal sahaja iaitu bantuan ketika tengah genting. Selepas itu, tentera perlu menyerahkan tugas kepada pihak polis (berdasarkan Arahan MKN 20). So, kami hanya melihat dan membantu apa yang pihak lain tak mampu nak buat atau pihak lain tak boleh nak buat. Contohnya jalanraya bagi digunakan oleh lebih 12,000 penduduk yang terkepung tak boleh keluar kerana tak ada jalan. Pada mulanya pihak JKR dikehendaki membina jalan tersebut. Semasa mesyuarat, JKR akan mengambil masa 2 bulan lebih baru jalan tersebut siap dan boleh digunakan. Pegawai dari Cwg Kejuruteraan Mk kami, berbisik kepada saya, 'Tuan, bagi saya buat jalan tu, esok mesti siap'. Saya pusing tengok pada dia (jegill), dia angguk kepala tanda yakin boleh siap esok. Bila kita maklumkan bahawa tentera boleh buat jalanraya tu, dan esok pagi boleh guna. Semua tak percaya. U pun tak cayakan.
Semasa perbincangan itu berjalan, dalm diam-diam Peg Kejuruteraan (pangkat Mejar), dah pun beri arahan kepada pasukan 'jurutera bina' dari Kluang Johor bagi menggerakkan beberapa jentera berat yang akan digunakkan dalam proses membina jalan berkenaan. Pendekkan cite, ok tentera buat jalan. Bagi menjaga keharmonian perhubungan, kita minta JKR tolong bantu dan sama-sama membina jalan. Bukan nak rendahkan mereka tapi mereka pun ada bantu. Bermula pada saat itu, 'manpower' dari pasukan askar melayu dari Kem Tapah, Perak, askar melayu dari Kem Bentong, Pahang dan dari Kem Kluang; bertungkus lumus menggunakan apa sahaja peralatan yang ada bagi menentukkan penduduk yang terkepung boleh keluar dan pergi kerja atau sebagainya. Mereka bekerja tanpa henti sehingga pagi keesokkannya. Nak jadikan cite, pada malam tu, Tuhan menguji kami dengan hujan selebat-lebatnya. Hujan berkenaan tak sedikitpun menggugat keazaman anggota tentera kita khusunya askar melayu bagi menyiapkan jalan berkenaan.
Pada jam lebih kuran 0824 pagi, panglima kami berdiri di tepi jalan melambaikan tangan kepada penduduk yang sedang berebut memandu keluar dengan menggunakan jalanraya yang dibina dengan menggunakan hantu raya (anggota tentera). Jalan berturap you, siap ada trafic light lagi, ada lampu jalan lagi. Tu lah gunanya tentera kita niiiiih. Dalam saat genting, mereka sangat berguna sebab kita tentera bekerja berdasarkan 'mission'. Matlamat atau 'mission' mesti di capai dalam apa keadaan sekali pun. Bos tak nak dengar problem, kalau ada problem, you selesaikan dan misi mesti terlaksana. Banyaklah lagi cite pasal tanah runtuh kat situ, tak yahlah cite sebab dia mendukakan kita kerana sikap segelintir dari manusia Malaysia.
tetetetetetetetetetetetetetetetettetetetetett, dah 31 Dis 2009. Saya sibuk lagi mengemas barang. Masuk kedalam kotak, ada beberapanya adalah kotak yang sama digunakan semasa berpindah ke Wangsa Maju. Saya pindah lagi iaitu bertukar keluar. Sayang nak keluar dari penginapan di Wangsa Maju sebab kedudukan penginapan saya di atas bukit. Tingkap dan verandah berhadapan dengan kehijauan perbukitan Melawati. Kelihatan Genting Highland dan rumah Dato' Yusof Haslam, MRR 2 yang jemnya tak tentu masa. Sangat medambakan kerana kehijauan hutan tersebut menjadikan saya sentiasa teringat kampung saya yang sekelilingnya adalah hutan, hiburan kami adalah suara-suara mergasatua.
Mulai 11 Jan 2010, maka bermulalah satu perjuangan baru sebagai budak sekolah. Saya kena belajar lagi (nak sebut teruskan pengajianpun tak berapa tepat). Kali ni di UKM plakk selama setahun bagi menyiapkan Sarjana dalam bidang sains sosial. Kalau campur sarjana yang ini, saya akan ada empat sarjana (satu luar negara dan tiga dalam negara). Tak tahulah kenapa kena buat lagi. Saya ni beruniform, ikut arahan jeeee. Melihat kepada subjeknya, rasanya sangat mencabar. Semeser 1 kena ambil lima subjek:
1. Comparative Startegy and National Policies.
2. Crisis Management and Resolutions in new world order.
3. Malaysia in International Relations.
4. Theoritical Approaches in Strategic and Sovereignty Studies.
5. Research Methodology in Startegic Studies.
Lebih kurang cam tulahhh. jangan tanya banyak-banyak, sebab akupun pun tak faham dengan nama subjek. baca nama subjekpun dah pening, belum blajar gi.
Sayang juga nak tinggalkan pejabat sebab pejabat baru siap 'upgrade' tak sampai dua minggu sudah, meja baru, kerusi baru, almari buku baru, meja komputer dan komputer baru, sofa baru, aircond pun baru. Hehe ehe , kena selamat tinggal jugalah.
2010 - Mahasistua UKM

1 comment:

ZAHRIN said...

terima kasih atas tunjuk ajar selama sy bekerja dgn tn.. semoga tn terus sukses