Tuesday, December 22, 2009

ISU SEKOLAH BERASRAMA PENUH

Hari ini KPM mengumumkan keputusan bagi pelajar-pelajar sekolah yang memohon untuk belajar di Sekolah Berasrama Penuh. Sama ada berjaya atau gagal. Keputusan berjaya atau gagal ini, setiap tahun di menjadi isu besar yang dipertikaikan. Saya cenderung untuk mengatakan bahawa isu ini kerana ia cuba dibudayakan pada setiap akhir dan awal tahun. Kalau kerap sangat berulang seperti diamalkan, maka ia akan menjadi praktis dan akhirnya menjadi satu budaya. Itu adalah pandangan yang pertama.
Keduanya ialah adakah rungutan-rungutan yang dilontarkan oleh ibu bapa yang mana permohonan anak-anak mereka gagal di beri perhatian, diselesaikan atau berlalu begitu sahaja. Ataupun paling marhaennya, ditertawakan atau di lihat sebagai isu remeh. Apakah kriteria sebenarnya yang ditimbangtarakan oleh pihak yang diberi amanah bagi memilih. Saya dimaklumkan bahawa setiap gurubesar Sekolah Berasrama Penuh mempunyai hak untuk memilih sendiri berdasarkan kuota atau peratus yang diperuntukkan kepadanya. Jadi bermakna ada dua pihak pemilih. Katakanlah, gurubesar mempunyai hak untuk memilih 30% dan KPM mempunyai hak untuk memilih bakinya lagi 70%. Begitulahkan. Pada pendapat saya, sistem beginilah yang mencetuskan banyak rungutan ibu bapa seperti anak orang kaya, bapanya memandu Mercedes, anak ahli politik yang ‘confirm’ banyak wang, diterima di Sekolah Berasrama Penuh. Manakala anak-anak kepada golongan pertengahan ditolak seperti anak PTD, anak kakitangan profesional dan sokongan dlll. Anak-anak yang bapanya mempunyai pendapatan rendah atau miskin ataupun susah, saya mendoakan agar permohonan bagi anak-anak mereka yang berjaya mendapat 5A diterima kerana mereka wajib dipertimbangkan. Apa yang membimbangkan ialah anak orang susah yang dapat 5A ditolak tetapi anak orang-orang tertentu, mungkin guru sekolah berkenaan yang hanya dapat 4A 1B atau pun 3A jee, diterima masuk ke Sekolah Asrama Penuh. Jika ia tidak berlaku, maka sangatlah bagus.
Ketiganya, siapakah pihak yang boleh dipercayai bagi menyemak perkara ini. Sayapun tak tahu.
Keempatnya, ialah Amanah yang diberi kepada sesiapa sahaja yang berada dalam kumpulan bagi memilih pelajar-pelajar yang layak adalah satu tanggungjawab yang besar. Sekiranya amanah tersebut tidak dilaksanakan dengan betul yakni memilih mereka yang tidak layak atau kurang layak sedangkan ada lagi pelajar lain yang paling layak, maka kumpulan ini telah melakukan satu kezaliman dan berdosa. Maka jawablah kepada Tuhan,

Saya terpanggil untuk memberi pendapat berkaitan hal ini kerana pada tahun 2008, saya diminta bagi menyediakan SURAT SOKONGAN kepada seorang pelajar cemerlang sekolah yang mana berdekatan dengan penginapan saya. Pelajar ini segala yang terbaik ada padanya dengan Tokoh Nilam, Tokoh Pemimpin, Ketua Murid dan segala macam lagi, dapat 5A plak tu. Pada pandangan saya, adalah mustahil untuk permohonan pelajar ini ditolak. Pendapatan ibu bapa adalah sederhana. Hakikatnya permohonan pelajar ini tidak diterima. Saya sangat tersentuh dan terharu kerana pelajar yang baik macam tu pun tak dapat, yang lain-lain saya tak tahulah. Atau adakah semua pelajar yang telah dipilih, adalah lebih baik dari itu. Wooo! hebatlah generasi kita ni. Akhirnya, tidak ada seorangpun dari anak-anak dari sekolah tersebut yang mendapat 5A diterima. Dan saya pening berkaitan apakah kriteria yang diambil kira. Berdasarkan kegagalan tersebut, saya difahamkan YDP PIBG sekolah berkenaan telah meletak jawatan kerana tidak memberi apa-apa makna dan beliau tidak upaya membantu pelajar yang paling cemerlang di sekolahnya.
P/S Saya teringat peristiwa gurubesar sekolah saya dulu iaitu Cikgu Harun Rejab. Beliau menolak tawaran KPM untuk menjadikan sekolah kami di pedalaman menjadi Sekolah Asrama Penuh. Katanya, sekiranya sekolah tersebut dijadikan Sekolah Asrama Penuh, maka anak-anak orang kampung dan kawasan saya tidak akan dapat bersekolah di situ. Biarlah sekolah itu seperti sediakalanya, lagipun tujuan asal ia dibina ialah untuk anak-anak di kawasan itu sebab tak mungkin anak-anak orang kampung di kawasan saya dapat 5A. Kami di kampung tak pandai. Saya satu A pun tak de dan tak tahupun periksa penilaian darjah lima itu penting. Ada rakan saya tak datangpun masa periksa tu, pergi tolong ayahnya mencabut rumput di sawah. Itulah dunia kami, orang kampung, dah kampungan, hulu plak tu, banat lagi, kat kawasan hitam plakkk.

2 comments:

sairilsyam said...

best sgt asrama penuh? aku tak pernah dok asrama pon dapat keje best-best, boleh masuk U.

motivasi dtg dari diri sendiri...

PENA CELORENG said...

Samalah kita. aku pun tak tahu best ke tidak tapi bagi keluarga yang susah, asrama penuh sangat membantu kerana ia akan meringankan beban keluarga, kerana dikatakan semua free. Ye ke? kalau banyak mende yang 'free'baguslah untuk keluarga yang susah.

p/s motivasi dtg dari pelbagai sudut dan diri sendiri salah satu darinya.