Saturday, February 8, 2014

Broga Hill: Gunung Tuk Wan @ Bukit 18

Bagi penduduk tempatan, gunung ini dikenali sebagai Gunung Tuk Wan atau Bukit Ulu Beranang tetapi di atas peta topo tertulis Bukit Lapan Belas. Dimanakah lokasinya. Pendakian ke Bukit 18 boleh melalui dua kemasukkan iaitu melalui Bukit Broga atau Pekan Broga. Laluan melalui puncak Broga lebih mudah kerana sudah mempunyai denai.


Kekeliruan Denai dan Laluan Sempadan


Sejak tiga bulan yang lalu, agak ramai pendaki yang tersesat dan tidak menemui puncak Bukit 18 atau Gunung Tuk Wan kerana pihak Jabatan Hutan telah membina laluan sempadan N9/Selangor. Laluan sempadan ini hanya separuh jalan ke puncak Bkt 18. Justeru ramai yang keliru. Nasihat saya, ikutlah denai biasa. Jangan ikut laluan sempadan kerana laluannya lebih sukar dan licin ketika bumi basah.

Jika berdasarkan peta topo, sempadan ini masih jauh dari denai laluan.























Punca Air Ke Puncak

Terdapat satu punca air sebelum memulakan pendakian terkahir ke puncak Bkt 18. Justeru pendaki boleh mengisi semula botol air sebelum meneruskan pendakian. Air ini telah saya uji dengan kertas PH dan pil penguji, ia sgt selamat diminum. Sy menasihatkan para pendaki menjaga kebersihan di kawasan punca air ini.

Hanya 10 meter dari denai laluan.

Pendakian pada 9 Feb 2014. Bersama srikandi pendaki tegar dari Sentul, Semenyih.

1 comment:

Encik Bett said...

Salam bang. Puncak batu 18 dgn tok wan 2 puncak berbeza bang. Tak sama