Thursday, July 21, 2011

DARI NOVEL KE DRAMA KOMEN PENONTON

Salam semua. Semalam adalah saat yang mengujakan saya tatkala menyaksikan novel kita diperturunkan ke drama. Sebagai manusia kecil dan tak memiliki banyak kejayaan, maka ia sangat menggembirakan dan saya sangat seronok.

Keduanya, semalam juga merupakan sejarah dalam penggunaan HP yang mana saya menerima 382 SMS pada sejam sebelum, semasa dan selepas drama di tayangkan. Mcm2 pandangan; suka, duka, masin, manis dll tapi banyak yg manis.

Ketiganya, semalam juga semasa drama sedang di tayangkan [ketika iklan], bekas Sjn Platun Harimau yang bersama-sama saya di belantara telah menelefon saya. Pesara Sjn Mansur Man PGB (Panglima Gagah Berani) telah lama bersara dan kini bekerja sebagai JAGA atau Pengawal Keselamatan di sebuah kilang di Sg Petani. Telah sekian lama saya cuba menjejak insan ini; akhirnya drama Pl Aumm menemukan kami. Pingat PGB beliau terima kerana kejayaan dalam pertempuran yang saya kisahkan dalam novel tersebut. Seorang Sjn yang kurus seperti penagih dadah dan kaki libas dalam sepak takraw. Itu lah dia Sjn Mansur.

Setakat ini juga saya ada menerima beberapa komen melalui email dan FB, saya sertakan bagi tatapan semua.


KOMEN PENONTON 1

Salam... again my utmost CONGRATULATIONS in advance for the premiere viewing of PH 1 tonite. Am excited myself and sure will enjoy it as you had suggested. Moreover, i had read the novel five times already and hopefully everything goes fine; especially when it comes to the technicality of TNB personnels!

Hopefully taklah jadi "blackout" at that moment of pride....awaited for so long...Hahaha...memang nak kena saman mereka2 tu kalau jadi camtu di JB ni...I'll be the first on the list to do so

Anyway, keep up the good work Tuan, and make ATM proud!

All the best Tuan Radzi.

Take care ya.


KOMEN PENONTON 2

...............

Salam, Radzi...Datin Sri said anak lelaki dia seronok tengok Platun Harimau, Datin Sri saje mengusik anak dia ajak pergi Tesco pukul 9.30 pm, tp anak dia jawab...nak habiskan tengok Platun Harimau dulu. Meaning that, ada impak cerita tu pada kanak-kanak juga. Syabas dari I and Datin Sri. Malam tadi pun, Datin Sri msg I teruja tanya pukul berapa ur drama will start. I believe that, she's on the way to read ur book also. Gongrets Radzi.

KOMEN PENONTON 3

Di mana kan ku cari ganti
Serupa dengan mu
Tak sanggup ku berpisah
Dan perhati patah, hidup gelisah

Alangkah pedih rasa hati
Selama kau pergi
Tinggalkan sendirian
Tiada berteman dalam kesepian

Dunia terang menjadi gelita
Cahaya indah tiada bergema
Keluhan hatiku membawa derita
Kini kau jua tak kunjung jelma

Di mana kan ku cari ganti
Mungkinkah di syurga
Untuk kawan berduka
Menangis bersama, selama-lamanya...

Salam Tuan Radzi,
Maaf ya kalau email saya ini agak panjang untuk Tuan membacanya kali ini dan mungkin berbaur emosional.

Tuan, lagu latar penutup drama PH...sayu dan sungguh bermakna bagi mereka yang dekat dengan para perwira yang terkorban dalam misi Hutang Darah Dibayar Darah itu Tuan Radzi...tersentuh jugak hati saya mendengar nya bila saya kaitkan bait2 awal permulaan drama PH tadi...hutan belantara tidak pernah menjanjikan apa2... ...pilihan yang ada membunuh atau dibunuh...keringat, airmata, darah dan nyawa, adalah galang gantinya kepada sebuah keamanan... bait kata2 dalam ms 1 novel PH yang sungguh mendalam artinya bagi seorang wira berjiwa pejuang membela kedaulatan negara, bangsa dan agamanya. Kata2 ini betul2 menggambarkan realiti semangat sang harimau...dalam diam senyap pergerakannya, mangsa dapat diterkam dan dibaham.

Sayangnya Tuan, secara peribadi, saya rasakan terlalu banyaknya iklan yang diselangselikan di antara lakunan tersebut sedikit sebanyak mengganggu konsentrasi saya, dan mungkin jugak para penonton yang fanatik mengikuti perjuangan perwira negara ini. Yang memusykilkan ialah adakah turutan drama tersebut mampu diikuti sepenuhnya oleh remaja2 generasi muda yang bakal menjadi tonggak masa depan negara??!! Well, apalah salahnya kalau drama sebegini hebat mesejnya ini tidak diselitkan dengan iklan??!!!. Pihak RTM perlu lebih peka tentang isu yang lebih utama dari hanya semata mengaut royalti dari pengiklanan. MESEJ PENTING DRAMA PH perlu lebih diberi keutamaan kerana nilainya lebih amat berharga...Sesungguhnya,analoginya, maruah dan kedaulatan negara dan bangsa jua tiada tandingnya dengan nilai wang yang ada dan bakal diperolehi dari paparan pengiklanan yang melampau dalam drama sebegini. Jika dibuat pengamatan kasar, mesej utama drama ini cuma lebihkurang 1/2 jam saja berbanding sejam sepertimana yang diperuntukkan dan dipaparkan dalam akhbar.

Tuan Radzi, seperkara lagi, kenapalah RTM menayangkan drama novel Tuan ini pada malam Jumaat, yang kebiasaannya akan bertembung dengan Forum Perdana di TV 1 dan jugak rancangan bercorak agama di TV 9.
Pihak RTM perlu peka dengan hal ini kerana pastinya ianya seperti "torn between two lovers"..."yang ini kasih, yang itu sayang, mana satu nak pilih"!!! hehehe ... kalau boleh nakla tengok dua2 sekali pada malam yang sama...Well, mungkin para penonton kenala buat pilihan agaknya mana satu yang nak ditonton dahulu dan mana satu yang akan direkod untuk ditonton kemudian. Itupun kalau ada recorder...Mungkin slot drama PH patut ditayangkan selain dari malam Jumaat yang tidak bersaing dengan slot keagamaan di saluran lain...RTM jugakla tu!

Okaylah Tuan Radzi, maafkan saya ya dengan pandangan saya ini pada Tuan. Drama dari novel Tuan ini pastinya akan lebih hebat lagi jika pihak berwajib lebih peka dengan "priority". Kekadang terfikir saya, bagaimana boleh drama di saluran TV singapura boleh ditayangkan tanpa gangguan iklan??!! macam dalam satu penerbangan...with a smooth take off and a pleasant cruise in the air...

Anyway Tuan Radzi, walau apapun, sekurang2nya drama dari novel Tuan ini akhirnya ditayangkan jua...setelah lama menanti sejak janjinya 1 Mac lalu. Tahniah Tuan Radzi. Teruslah menulis lagi kisah perjuangan para perwira sebegini agar dapat dijadikan khazanah sejarah kedaulatan dan keamanan negara dari perjuangan anak watan yang berjiwa waja. Sesungguhnya merekalah antara pejuang negara yang tidak didendangkan selama ini...The Unsung Heroes! Semoga selepas ini, jasa bakti mereka telah terkorban, yang masih ada dan terus berjuang dan kalian semua di ATM dihargai dan dihormati. May the Nation honour the fallen heroes/souls...coz' they need to be remembered for their heroic acts of heroism and kind deeds...These are ordinary men with extraordinary courage who had risks their lives in order to save their friends!

All the very best in your forthcoming endeavours Tuan Radzi. You've keep the Malaysian Military flag fly high and made MAF proud!

Take care Tuan.
Adios...

p/s...sesungguhnya gugurnya wira2 negara ini patut dikenang selama2nya...dan novel Tuan mampu menjadi kenangan cerita mereka....

3 comments:

trooper_knife said...

tahniah dan syabas!! semoga tayangan drama PH dapat memupuk semangat cintakan negara dikalangan golongan muda remaja kita hari ini.

sukhoibuzz3 said...

syabas drama yang memupuk semangat cintakan negara. komen bernas penonton 3 yang sangat baik dijadikan perhatian serius pihak berwajib. syabas!

Anak Merdeka said...

Assalamualaikum Tn.. Syabas dan tahniah atas kejayaan PH.. harap drama ini tidak menjadi seperti drama insurgensi dahulu yang hanya ditayangkan separuh sahaja... Syabas sekali lagi Tn