Wednesday, March 2, 2011

TAYANGAN DRAMA PL HARIMAU

Berdasarkan perancangan awal, episod 1 akan ditayangkan pada 1 Mac 2011. Seminggu tiga kali di TV 2. Saya pun tunggu juga. Tayangan terpaksa di tunda kerana pihak RTM merasakan drama tersebut sgt bagus, maka ia perlukan masa utk buat promo supaya ramai khalayak tahu dan bersedia bagi menontonnya. Tayanganya tetap pada bulan Mac. Kita tunggu promo oleh RTM.

p/s Sila saksikan MHI pada 4 Mac 11. Saya akan menjelaskan berkaitan sejarah penubuhan Tentera Darat.

17 comments:

dieya said...

itulah, i tunggu jugak. but when i pressed astro's "guide" button tengok tajuk lain yang keluar, i knew it wasn't happening. it's okay. do tell when the new premiere date will be yea?

nur_emyinda12 said...

Konnichiwa...waited for the premiere on the 1st march, but in vain...wonder what's up!! perhaps due to unforseen cicumstances. Well, we made plans but the Creator has better plans for us. I'm pretty sure it would be aired soon. Check it out. Once again, Congratulations Pena Celoreng. YOU DID IT. PROUD OF YOU. Your writings would come to live...it's just like pinnochio,talking...and the gingerbread man, running... it's disneyland cum memory lane of yours for us; the nation, to together as well cherished and treasure...God bless...

trooper_knife said...
This comment has been removed by the author.
trooper_knife said...

jawapan yang kami tunggu2 daripada Tuan Razi. seluruh warga panggilan pertiwi sentiasa menanti tayangan drama ini.

GGK 21 said...

Tuan...x sabar nk tgk sebenarnye drama tu,mcm mnunggu bulan jatuh ke riba lak, arap2 janji d kota.

canang said...

tak sabar nak tgk drama ni tuan.

Mamamya said...

owhh..patutlah sya tunggu x der...harap2 cepatlah ditayangkan..:D

azni rambli said...

salam tuan, tahniah atas kejayaan dalam dunia ketenteraan serta dunia penulisan serta lainx aktiviti yang mengkagumkan.tertungu tunggu juga utk drama pl harimau . t.k

nur_emyinda12 said...

Pena Celoreng,

...mentera semerah padi...
...ini mini maini mo... abrakadabra...zam zam ala kazam!!! ngia insun matakaji semarnilum!!! oops...citer p amlee lak yang kuar niii...Anyway, hopefully i dont miss the premiere...Perhaps they are saving THE BEST! :) Do look forward to it...Maafkan saya tumpang bertanya.. Wahai RTM, bila nak release PH ni ???...janji dulu dah sepurnama berlalu...huhuhu sob sob sob...Je meurs de voir la creation de votre chef-d'oeuvre.
Pena Celoreng - Bravo - u sont magnifiques comme vous sont!!!

tinta sakuradesa said...

Hi Pena Celoreng,

Menanti kemunculan drama PH seolah menanti bulan jatuh ke riba...Hari Ulangtahun ke 78 ATM telahpun hampir sepurnama berlalu. Hebahan dan harapan yang diberikan untuk saya dan seluruh warga Malaysia, kini terasa seperti dikecewakan dengan janji yang tak ditunaikan dan harapan yang tak kesampaian apatah lagi setelah begitu gahnya pihak media mewawarkan akan penayangannya... Mungkinkah diri ini sudah tidak lagi cukup bersabar, ataukah terlalu banyaknya "red tape" yang perlu ditempuhi ??? Namun, semoga buku Tuan Pena Celoreng PH Misi II Hingga ke Lubang Cacing akan dapat mengubat kerinduan penantian ini setelah mengetahui ianya sekarang telah ranum dan dewasa. Semoga DBP dapat menyiapkan pengeditannya yang telah hampir 3 bulan berlalu sejak Disember lalu. Sekurang2nya anak watan tidak ketandusan pembacaan novel bercorak militari sebegini yang sedikit sebanyak membentuk jati diri setiap individu yang cinta dan mendukung kedaulatan Negara … Mungkin penantian lama ini adalah berbaloi kerana kemunculan drama PH yang sangat dinantikan ini adalah yang terbaik pernah disiarkan oleh media ! Harapan setinggi gunung kinabalu yang pernah didaki Pena Celoreng …

PENA CELORENG said...

TS: Lagi tinggi harapan ts, lagi tinggi gunung sy. Sy pun dah naik letih bertanya kepada RTM sehingga dah meluat. Dan juga dah penat menjawab pertanyaan rakan-rakan. Memang, dlm mesyuarat pihak RTM berjanji akan tayang pada 1Mac dan sy sendiri yang mendengar ketetapan tersebut. Minggu lepas. sy ada bertanya, katanya pula bulan Apr dan sy tak berani nak hebahkan sebab bimbang tak jadi. Drama PH ini ada banyak isu yang menyakitkan jiwa pahlawan. Atas gagasan 1Malaysia, banyak part terpaksa di potong sebab 'takut nak tunjuk askar tembak komunis yang rata-ratanya cina'. Sy pun tak tahu apa nak jadi. Dan banyak menda yang sy tak boleh nak ulas. Tunggu je laa

nur_emyinda12 said...

Hi there Dear Pena Celoreng,

Isu tembak menembak ea...??!!Apa nak jadi ek..??!! Hmm..persoalannya...Apakah kita dapat melupakan sejarah? Ataukah kita sengaja hendak melupa dan abaikan sejarah? it's just another twin issue of the novel "Interlok". PH ini pula berkaitan drama...tapi tema isu lebihkurang sama....sensitiviti kaum. Contohnya novel Interlok...One of the saddest controversy in our education recent history. All the dispute have showed me one clear fact. Our people, whether they are Malays, Indians, Chinese, we are very sensitive, very fragile. It's almost like every race out there are on guard against the other. For the past several months, I've read Malays condemning Indians, and Indians condemning Malays, and now Chinese says the book offends them, and the cycle goes round and round again.
The one that hold this great country future are us, the younger generation. If the old men that hold the power saw us condemning each other (you can be sure their political analysts were watching us right now, trying to read the 'mojo'), they'll say our young generation is divided, they need guidance. Thus, they'll say we need Interlok at schools, stress the 1Malaysia philosophy, newer education system with 'smart & integrated' schools, etc etc. Those were good moves, but remember, why it is necessary.
It is because we didn't show enough maturity. We show hate in every platform. HISTORY MUST NEVER BE FORGOTTEN, THAT IS AN UNDENIABLE TRUTH. But some knowledge needs the comparable mind to really understand. Interlok was written during a post-Merdeka day, by a recognized National laureate. It is one of the few original works that view the era as it is.

...to be continued...

nur_emyinda12 said...

...cont...

...it contained valuable insights, but to really appreciate it, i believe it is better analysed at a higher level study where critical thinking and unbiased reading is the norm. Anything that stirs this much controversy, we have two choices. Either push forward with the idea, with the good intention of educating the young, several compromise here and there, regardless what the adults say...or, we can listen to what the elders say, those head of NGO's etc etc and move the book to a higher or alternate platform to be studied, and choose an alternative way to deliver the same message. That we all begin from nothing, that we were all poor once upon a time, that we were all conquered people once upon a time, that we all regardless of race have sacrificed a lot to get here and have the internet to make this comment, that the Jalur Gemilang is ever the one that unites us all, that the 31st August is a date to be remembered all time, that 13th May incident must never be repeated at all cost.
Compromise, is the Malaysian way of life.

God, I love my people. HIDUP SATU MALAYSIA.
sejarah tak boleh diketepikan kebenarannya. Kesusateraan melayu menceritakan sejarah dan banyak bangsa yang lain cuba menidakkan sejarah. misalnya, kampung pakcik saya di kedah tu ada satu je kedai cina tapi abis tanah keliling kampung dia sapu sebab orang kampung tahun 60an banyak tak tahu baca. cina bagi hutang, bagi pinjam duit kata tolong anak nak sekolah, tak pa tak pa ma nanti boleh bayar, lama2 hutang banyak lepas tu sekali dia mintak tak leh bayar abis tanah kena ambik.
Itu reality yang cuba diceritakan kembali oleh penulis ini, reality yang betul belaku di kg pakcik saya dan mungkin banyak kg2 lain, supaya generasi akan datang belajar dari kesilapan orang dulu dan bangsa.

So, PH sebenarnya adalah satu novel/DOKUMEN FAKTA SEJARAH yang perlu diterima dengan minda terbuka dan intelektual...semoga sejarah silam menjadi iktibar dan pengajaran...So what the big deal of chinese being the most shot during those times of insurgencies??!! It's what armed forces are for..to kill or be killed...and the mission is to defend and uphold the country's legislation and dignity. BRAVO FOR THE UNSUNG HEROES....and this includes YOU, PENA CELORENG...Lidah penulis itu lebih tajam dari mata pisau/pedang. SO, I'll wait for the release of the drama you've said Tuan Pena Celoreng. CONGRATULATIONS to you in advance! The PH novel itself is real truth and nothing but the truth! WAKE UP Malaysians!

p/s PC, i had been to alps but yet to kinabalu. reading from your blog abt kinabalu, bestnya nampak ek!

nur_emyinda12 said...

cont...

Pena Celoreng, no matter what our voices were,no matter what triggers our minds and souls, no matter how hard and strong the waves were that hit our ship, the final say for the safety of our odyssey is the Admiral and not much of the ship crew or sailors. Too bad!!! Anyway, i'm with you and will always be throughout the voyage...coz to me and perhaps other true citizens would not tolerate the idea of 'history repeats itself'; and for sure not on the issue brought up in your masterpiece PH. If there's too much of the censored agenda, i would rather strongly suggest ...Hi Malaysians...READ THE BOOK ITSELF intelligently; in the light of having the peacekeeping of the Nation and not get blindly emotional on immature issues! God bless Tanah Melayu as mentioned in PH!

p/s...hmmm...apa namanya gunung tuan pena celoreng tu ek??!! hehehe. my geografi not so good :)

omi said...

Bila lagi nak tayang drama Platun Harimau? Kenapa RTM susah sangat nak tayang drama tu? RTM takde semangat patriotik ke?

nur_emyinda12 said...

Sayang seribu kali sayang...kenapalah novel @ drama PH berkisar pada kisah pertempuran, perjuangan di belantara dan jerih payah wira2 (yang tak didendang)...kalaulah babak2 asmaradana cintan cintun, keluar masuk club, hotels dan "kisah melayu kaya", pasti dah jadi hit seantero malaysia dan menang anugerah karpet merah biru kuning etc etcdan entah apa lagi warna agaknya. rtm dah 6 kali tukar logo, tapi tak pulak anjakan paradigma. rtm dengan slogan "saluran infotainment anda" mungkin tersalah salur ke? Walau apapun janji dah dibuat dan dicanang...1 Mac/78th ATM.
p/s ...mungkin Tn Pena Celoreng kenalah bawa PH ke luar negara sepertimana seorang penulis hebat yang karyanya dihargai di sana...Yang peliknya, semut di seberang sana nampak gajah hebat kat sini, tapi gajah kat sini tak nampak semut yang rajin dan hebat yang lalu depan matanya...haha...adake pepatah camni...rtm tolong bagi info sikit tentang pepatah ni!!! TAHNIAH Tn Pena Celoreng atas kesabaran Tuan.

ruliza2507 said...

Dh agak drama ni senasib Insurgensi. Sminggu sblm 1 Mac, TV2 dh siar Si Capik musim baru. Klu btol2 ikhlas nk tayang, blh hold dulu Si Capik ni. Skrg ni klu tayang pn, bila time yg sesuai? Pkl 9mlm yg sekeluarga dok segar mata lg dpn TV, Ucop Haslam dh conquer. Isnin Roda2 KL, Selasa Si Capik & Jumaat Gerak Khas