Thursday, December 30, 2010

...remarkable masterpiece....

Saya menerima satu email dari rakan baru yang tidak dikenali secara fisikal dan hanya dikenali secara dalam taalian. Bak kata pepatah Barat 'if you are not my friend, you are my enemy'. Dia baharu sahaja menemui dan habis membaca novel perang PLATUN HARIMAU (dalam misi Hutang Darah di Bayar Darah). Katanya telah dua kali habis membaca. Lalu, lewat menjelang tahun baru, rakan baru ini menitipkan surat elektronik kepada saya dan saya rasa harus berkongsi dengan 13,000 lebih pengunjung blog CELORENG. Bukan pembaca novel tersebut sahaja yang terharu, saya semestinya akan menitiskan airmata setiaap kali saya mengulang baca novel berkenaan. jadi saya siarkan surat elektronik dari rakan talian tersebut untuk di baca oleh semua pengunjung. Semoga kita dapat menimba sesuatu dari surat elektronik agar penulisnya mendapat pahala yang berpanjangan. Insyaallah.


...remarkable masterpiece....


Thursday, 30 December, 2010, 8:53 PM

To:"MOHD RADZI ABDHAMID"


Assalamualaikum Tuan Radzi,
Maaf ya kalau email saya mengganggu Tuan. Alhamdulillah saya dah qatam 2 kali membaca novel Tuan, Platun Harimau. Mula membaca, tersentuh jugak hati saya bila membaca bagaimana kematian prebet yusof dan prebet habibullah mengalir la jugak airmata saya...sedihnya dengan pemergian wira2 yang ditembak musuh, keadaan serba kekurangan dan perit getir dan ketegangan tatkala berada di hutan...tak dapat saya bayangkan diri saya berada di situasi sebegitu. Sedih terharu dan bermacam2 rasa sayu di dada saya...yang hanya bahu yang memikul sahaja yang tepat dapat merasainya....
Memang wajarlah pengorbanan setiap anggota perajurit dihargai dan dijulang...tanpa prejudis dan tolak ansur.....Nyawa dan pengorbanan kalian tiada yang dapat menyetarakannya dengan apa sekalipun, waimahpun dengan timbunan wang ringgit dan emas menggunung. Betullah seperti misi....hutang darah dibayar darah...
Bagi saya, ATM deserve the best of treatment and compliments by the nation. The nation should be more grateful with the Armed Forces..
Cuma...kekadang terfikir saya...apakah mampu rakyat biasa seperti saya ini berkorban sedemikian setelah lama dibuai kemewahan dan keselesaan....tanpa adanya jiwa patriotik seperti Tuan dan anggota2 lain dalam ATM. Membaca setiap kata2; walaupun dengan terminologi ketenteraan dalam penulisan Tuan memberi saya satu suntikan semangat jati diri yang tebal sebagai anak watan Tanah Melayu dan semoga ianya sentiasa berkobar seperti semangat Platun Harimau yang ada.. Saya amat berbangga dengan pasukan ATM dan bagi saya kalaulah buku Tuan dapat dijadikan buku rujukan di PLKN adalah yang terbaik yang dapat dilakukan dalam usaha membentuk jatidiri.
Novel Tuan jugak telah memberikan saya informasi mengenai tumbuhan sutun yang memahitkan darah...hmmm...tak payah lah lagi saya spray aerosol kalau saya ikut students camping. Maaf Tuan saya bertanya ya...macam mana rupa pokok atau daunnya Tuan?
Tuan Radzi, TAHNIAH and i do look forward for the drama of PH....coz behind the scene, i already know, it was YOU who is the MASTER.
All the very best always Tuan Radzi. Semoga rahmat kasih Allah sentiasa bersamamu Tuan.
Take care.

25 comments:

Unknown said...

email yang remarkable piece jugak ni. tinggi nilai budi bahasa penulis ni

Unknown said...

boleh aku kenal tak penulis email ni???

Unknown said...

aku dan skuad aku baca email ni. remarkable masterpiese power tu bahasa. aku kagum aaaa... aku nak gak kenal rakan talian cam tuan ni leh tuan

solareagle300 said...

remarkable masterpiece betulla email ni...tabikla.

PENA CELORENG said...

rasanya tak de masalah. Cubalah email kat dia. yang aku tulis tu email yang betul la. rasanya pompuan

PENA CELORENG said...

email la dia. ajak jadi member forum pertiwi.

nur_emyinda12@yahoo.com

solareagle300 said...

pasti akan aku contact minah ni. email sehebat dan seindah rupa ok la tuuu...

solareagle300 said...

worang budi bahasa tinggi ni bukan senang cari tau skrg

Unknown said...

perghh.... aku nak kenal ada gak nak join. wokeylah. best man wins. bab budi bahasa tu aku setuju.sapa pun asal ada bab tu. orang tua aku dah pesan.hehehe

solareagle300 said...

salam kenalan aku dah email kat penulis remakaeble masterpiese tu. bukan senang jumpa orang camni paham kita bro

solareagle300 said...

email kenal no respon la tuan

Unknown said...

sabar bro solareagle. tunggu le
baca je lagi blog tuan ni. sama2 remarkable tuuuu...tabiklah. kim salam penulis tu k tuan

solareagle300 said...

tunggu respon penulis email lagi ni

solareagle300 said...

akhirnya penulis email respon la pagi td. teruja aku. memang budi bhasa tinggi tuuu. x tau keje pe tp ade kelas tu bro. mintak no hp payah ni. shahrul n skuad pe lagi. tuan ada x. maap hehehe

Unknown said...

solareagle..pe cite bro. ayat power tuan tuuu. tuan ada ke no hp ni. email aku hampeh lom jawap.

solareagle300 said...

tuan leh mintak hp no pengirim email remarkeble masterpiese x?

PENA CELORENG said...

solo lagi tu. Pensyarah kat Inst Pendidikan Guru. Cuba lah minta. BMW. He he he. Sy dah penat part 'in lv' ni. Dah pencen la katakan. Dah maleh nak layan.

solareagle300 said...

mekacih la tuan bagi info tentang die ni. pensyarah solo tuuuu tuan??? kan ke die keje kerani opis je??? . payah ni mintak no tepon die. email pun lap lip... tapi tetap maintain budi bahasa tu yang mahalllll tu tuan...tuan kira bertuah tu dapat email panjang cam2...hehe. mabtab mana tuan ???

solareagle300 said...

inst pendidikan guru sama ke ngan maktab??? antara Tuan ngan saya, tuan lagi layakla tuan ngan die ni remarkabel masterpise..apa kes saya ni. pensyarah tuuu.

Unknown said...

pe cite bro solareagle. BMW le. kalu cam2 tuan memang ngam ngam ho. kite sama2 tabik aaarrr tuan kite ni sama2 remarkabel tuuuu.aku doakan je. misi hingga ke kem aku dan dia.hehehe

PENA CELORENG said...

He he he. teruskan usaha gigih. Spt yg saya katakan, saya dah letih dgn cintan. Lagipun cinta telah lama dibuang dari ruang kehidupan dan ditinggalkan di Kota London. Kau orng teruskan je laaaa. Sy cuma tau ckit-ckit je. Manusia ni sama jeeee. Darjat hanyalah sementara. Lagipun kita geng forum PP mana ada pangkat. Pangkat n darjat tolak tepi dalam geng forum. Semuanya prebet jee. Kita hormat org yg lebih tua dan org di sekeliling.

solareagle300 said...

hehehe misi akan diteruskan walaupun payah niiii. mana larat nak teka2 no tel. maxis tp xde clue langsung. tempat keje pun bagi clue sejarah je. hampeh. sejarah aku pun out ni.
Tuan jgn lama2 rajuk tuan. saya leh jadi bestman...amiiiinnnnnnn hehehe

Unknown said...

pe cite bro.btl la ckp tuan. die ni memang cool le. aku baru dpt rep email stlah bbrapa kali anta.lama tunggu tuuu... bejaya sb aku trus je emailkan hi cikpuan pensyarah. hehehe pergh jawpn die maaf ya sdra sy ni orng biasa, cam sdr jgak. semua sama aje d mata Allah. yg beza ialah amalan kita di mata NYA. maafsangat. sdra ni sape ya?? wlpun pendek tapi merendah diri tu bro. tolong sy reply tuan/bro huhuhu misi lum selesai.......

Unknown said...

Pekabo Tuan? Misi cubaan dpatkn no tel gagal gak.email pun laplip tp maintain bhasa.tuan SOS......hehehe.
Bro solareagle pe cite.

solareagle300 said...

dataran merdeka happening tu bro...ramai geng2 kita hijau je. bangga jadi askar walau ada gak suara2 sinis. biasaaaalaaaa. tabik tuan naikkan martabat kita ni. sokongan kengkawan penting tu bro suma. nureminda perahsia ni..... hehehe..... mekacih bebaaaanyaaakkkk sokongan selalu geng2 hijau dalam blog tuan kami ni.