Friday, December 24, 2010

KOTA LONDON MENJELANG KRISMAS

[At Oxford and Carnaby Street - busy]

Seperti tahun yang sudah-sudah, Disember adalah bulan saya bercuti sama ada dalam atau luar negara. Membelakangkan sibuk, saya tidak boleh tidak mesti pergi bercuti sebagai menghargai diri sendiri kerana telah hidup dengan positif di sepanjang tahun. Tidak ada dengki, tidak ada benci, tidak ada marah, dan jauh sekali memfitnah orang lain. Sungguhpun ke kadang rasa sedemikian ada datang melintas di benak tetapi ia hanya berjaya berpusing di dalam benak sahaja dan akhirnya hilang dengan sendiri. Maklumlah manusia.

[I do adore their creativity

Jika menanti masa yang tidak sibuk, emmm sampai kiamatlah tak jadi pergi bercuti. Tahun yang lepas-lepas pergi bercuti dalam kumpulan sebab lebih menjimatkan tetapi tahun ini ‘kumpulan cuti’ saya iaitu (Fong, Merry, Goerge, Sham, Tg Mariam, dan Din) saya telah pergi bercuti lebih awal iaitu pada bulan Nov. Sayangnya saya tak dapat ‘joint’ sebab bertentangan dengan tarikh peperiksaan semester akhir dan pre-viva voce tesis. Setiap tahun, inilah kumpulan cuti ‘budget’ kami yang tak pernah gagal pergi bercuti. ‘Satu kepala’ semua.

Akhirnya, saya pergi sendiri. Tidak ada perancangan awal sebab tidak merasakan adanya ruang masa. Setelah menghantar final draf tesis kepada pakar bahasa bagi menyemak ‘syntax, grammar, dan segala macam’, saya memiliki masa ruang lebih kurang seminggu. Tanpa berfikir panjang, terus ‘packing’ barang dan bertolak ke KLIA. Belum putus nak pergi mana. Gilaaa pe. Dalam hati, mana ada ‘flight’ kosong dan kena masanya, itulah destinasi percutian. Sampai di KLIA pada jam 10 malam iaitu selepas kuliah. Kebetulan MH 02 ke Heathrow – kosong. Terus beli tiket (pergi sahaja) sebab dalam hati muncul rancangan ‘mee segera’, dari London boleh naik Train ke Paris dan balik ke KLIA melalui Paris. Tengok keadaan di London sama ada menyeronokkan atau menyusahkan. Tidak perlu lama di London sebab tahun sudah telah bercuti dua minggu di London. Begitulah rancangan minda.

Biasalah dalam ‘flight’ MAS, makan kenyang-kenyang dan tengok ‘in-flight movie’ sampai terlelap. Terjaga je, terus sambung ‘movie’. Bermula dari IP Man 1, IP Man II, IP Man 3, The Red, dan siri ‘Just For Laugh Gags’. Ye laaa kan, 13 jam penerbangan. Sampai di Heathrow, buka komputer, booking hotel. Kota London menjanjikan harga apa-apa sekali pun dengan jumlah potongan yang sangat menarik jika urusan dibuat melalui dalam talian (online). Kalau tak silap saya, tahun lepas kami booking London Eye, Madame Tussauds, London Dungeon, Sea Life London Akuarium bagi 7 orang melalui online, semuanya tak sampai RM 1,000.00 (diskaun 73%). Kalau beli dari kaunter, hampir seribu seorang bagi semua kemasukan. Lepas tu kami sewa Apartmen tiga bilik dengan kos lebih kurang RM 300 semalam. Bayangkan semalam RM 300 bagi 7 orang. Makan plak, apa yang patut dan murah sebab makan di Kota London sangat mahal. Lagipun apartmen yang di sewa mempunyai kemudahan dapur lengkap dengan peralatan. Masakkkkk la maggi mee yang di bawa satu beg. Maggi Cup is the best.

[From Heathrow 'underground' to High Street Kensington. 'Oyster Card' is brilliant idea]

Sebaik sahaja MH 02 mendarat, suhu mencatat 0 degree celciuss. Baju tebal dah ‘ready’ sebab pernah kena ‘snow fall’ masa summer. Percutian kali ini, saya terpaksa mencari hotel sebab apartmen satu bilik semuanya penuh (padam muka booking lewat). Berejam juga menjelajah online. Sebaik sahaja confirm hotel, terus beli ‘underground train’ (Oyster Card) dan bertolak dari Terminal 2 Heathrow ke High Street Kessington Stesyen. Copthorne Tara Hotel hanya kosong dua malam je. Bermakna hari ketiga kena pindah hotel lain. Tak de masalah sebab beg pun beg galas je dan ada masa untuk buat booking. Sebaik sahaja sampai di hotel, terus buka komputer dan online bagi booking hotel malam ketiga dan seterusnya.

[1st and 2nd night at Copthorne - $75/night]

Kota London menjelang Krismas sangat meriah dan kaya dengan kreativiti dan kegilaan. Jalan-jalan seperti Oxford Street, Bayswater Road, New Oxford Street, Bruton Conduit, Piccadily, Shaftesburry dan Edgwarte penuh dengan ‘londoness’ dan pelancong yang ingin membeli belah. Di sepanjang jalan-jalan ini, berkelipan lampu pelbagai warna dan bentuk yang digubah melambangkan Krismas sedang menjelang. Antara kedai-kedai yang paling sibuk ialah Lylywhites (kedai kasut 6 tingkat), Primax (popular bagi org Malaysia yang tak berwang seperti saya, ada nampak artis Malaysia kat sini). Begitu juga dengan beberapa kedai berjenama seperti Barrats, Clarks, LV, dll – penuh dengan manusia. Manakala di jalan-jalan seperti Strand, Victoria, Whitehall, Wesstminster, Stamford dll penuh dengan pelancong yang menikmati kawasan menarik dan keindahan Sungai Thames.

Membeli-belah di kota London sewaktu menjelang Krismas adalah satu aktiviti yang mesti tidak boleh di kesampingkan atau ‘miss’ (jika berada di sana). Jika terlepas, amatlah rugi. Mengapa?. Pesta-pestaan membeli belah di lota London tidak sama dengan ‘SALE’ di negaraku Malaysia. Barang yang dijuaal sehari-hari, barang itu jugalah yang dijual murah. Bukannya barang yang di jual murah di datangkan dari gudang yang lain. Menurut rakan saya yang berniaga di Pusat Membeli Belah The Mine, barang yang dijual murah di Malaysia adalah barang yang datang khas untuk jualan murah. Ini tidak berlaku di Kota London. Manakala strategi dan konsep jualan murah mereka sangat menarik dan sukar di percaya. Selain memberi diskaun dalam bentuk peratus seperti 50% potongan, Kota London juga menyediakan diskaun dalam bentuk kos seperti $75 potongan. Jualan murah semakin meningkat dari hari ke hari menjelang Krismas. Contohnya sepasang kasut Barrats pada 20 Dis di beri 45% potongan harga; jika anda datang pada 21 Dis, jumlah potongannya telah berubah kepada mungkin 60% hinggalah hingga hari sebelum Krismas. Jumlah potongan semakin meningkat. Begitu juga dengan jumlah wang potongan. Harga yang di bayar sukar dipercayai. Contohnya, saya ingin membeli kasut kerja (Brodge Shoes). Terdapat lima jenama yang menjual kasut seperti ini iaitu John Smiths, Barrats, barkers, Loake dan Clarks. Yang paling cantik ialah Barrats dan Loake. Pada hari pertama saya sampai, kos sepasang brodge shoes jenama Barrats ialah $275 ($275 x 5.32 = ?) dengan potongan 25%. Manakala Loake pula meletakkan harga $209 ($209 x 5.32 = ?) dengan potongan sebanyak $30 sahaja. Hari demi hari jumlah potongan semakin naik. Sehari sebelum bertolak balik, saya membeli kedua-dua kasut ini. Berapa harganya agak-agaknya? Percaya atau tidak Barrats dibeli hanya dengan $100 paun sahaja dan Loake $ 40 paun sahaja. Harga yang meredum ini memikat saya. Akhirnya saya membeli enam pasang kasut. Dua pasang kasut tadi, sepasang Clark high cut, dua pasang kasut John Smiths dan dua pasang kasut clark yang dijual secara longgok. Kalau kat tempat kita, kasut clark ni jangan harap nak dapat diskaun. Kalau ada pun diskaun hanya pada saiz-saiz yang tak terjual sahaja. Di kota London sepasang kasut Clark yang dijual di KLCC dengan harga lebih kurang RM 500, boleh dibeli dengan hanya RM150 sahaja di Kota London selepas diskaun.

Primax, tak payah cite lahhhh. Tiga hari berulang-alik belum tentu puas membeli belah di Primax. Barang berkualiti dengan harga yang murah. Senget bahu mengheret beg guni Primax.

Syurga Kasut ialah di Lilywwhite. Murah gilerrr youuu. Semua jenama kasut dunia ada dijual di situ. Di sini saya membeli dua pasang kasut sukan, sepaasang kasut hiking ($12 sahaja) dan sandal nike ($6 sahaja).

Ini baru kes membeli belah di sekitar Oxford Street. Belum lagi cite pasalh ‘kota barang berjenama’ yang dijual dengan harga ‘outlet’ atau reject. Harga yang reject, bukannya barang yang di reject. Kalau di Malaysia, Reject shop tu menjual barang yang di reject. Belilah ‘Oyster Card’ bagi ‘Underground dan pergilah ke Beicester iaitu Kota barang berjenama. Bagi peminat LV, YSL, Coach, dlll, di sinilah lokasinya. Rasanya seminggu tak cukup sebab terlalu banyak. Harganya memang sangat-sangatlah teruja. Hanya $20 paun (pergi balik) sahaja bayaran ‘underground train’.

Setelah jelak makan maggi, kebab, fries, Fish n Chips; berkunjunglah ke Paddington Street. Kerana di sekitar sini terdapat beberapa buah restoran makan milik rakyat Malaysia seperti Malaysian Hall, Mara House, Merpati, Bonda dll. Haaa, barulah jumpa ‘’buku dengan ruas’. Nasilahhh genggg dengan sambal belacan. Kalau nak banding ngan tempat kita, memanglah mahal tapi kalau dibandingkan dengan kedai-kedai lain di sekitar, ia sangat murah. Maka di sini bertemulah dengan pelbagai rencam rakyat Malaysia. Yang bercuti dengan cutinya, yang melancung dengan lancungannya, yang berajar pula dengan cinta-cintaannya. Hebatkan Malaysia ni.

[Lady Diana Palace - Kensington Palace are under renovation for better]

Bila dah habis membeli dan terbelah tetapi masih ada banyak masa, bawa-bawalah berjalan kat Hyde Park ke, dan beberapa Park lagi sekitarnya. Jangan lupa membawa kacang atau kuaci. Kerana tupai putih sebesar saiz tikus mondok sedang menanti anda. Sangat jinak dan banyak. Di Kota London, saya tidak pernah lupa untuk pergi ke Istana Lady Diana bagi meningkatkan rasa cinta dan juga mencari cinta. Ini kerana, 22 yang lalu saya pernah menemui cinta di sini dan juga tahun-tahun selepasnya kawasan sekitar Istana Lady D menjadi saksi saya membajai cinta. Tetapi sayang, ketika cinta ingin berbuah, di sini juga saya meninggalkan cinta. Sejak itu, rasa cinta sangat jarang di temui dan tidak berkunjung ke hati. Saya tidak banyak menemui cinta. Maka cinta yang pernah ada itu, di lupa jangan, di kenang semestinya. Pergilah tengok pertukaran pengawal istana, London Towel dll.

[White squirrel and Pink 'kubis' flower at Hdye Park]

Di sekitar Padington juga terdapat banyak hotel murah, dan apartmen murah. Saya hanya tahu bahawa Mara House ada menawarkan pakej penginapan yang menarik. Cuma saya tahu di saat-saat nak balik. Next trip boleh booking kat Mara House.

[Tidak perlu bayar RM 56 juta untuk bertemu dengan Obama]

Keseronokan di Kota London menyebabkan saya membatalkan niat nak ke Paris. Next trip saya pergi ke Paris.

p/s Jangan sekali-kali bercuti seorang diri kerana betapa susahnya untuk mengambil gambar kita sendiri.

eim said...

salam kenal..sonoknya tgk bercuti dilondon

Unknown said...

best giler jalan2 tuan. nak ikut aaaa team tuan jalan. K pe satu skuad kita p tuan. tapi leh aku kenal remarkabel masterpise tu dulu tuan.

aku dapat pompuan budi bahasa cam penulis remarkeble tu aku nak gi london hehehe

AmniRodzi said...

Salam, berapa cost per night utk Copthorn Tara Hotel?