Saturday, August 7, 2010

niat puasa dan solat terawih

1. Lafaz Niat Puasa Ramadan Untuk Harian:


Nawaitu shouma ghodin ‘an adaa-i fardhi syahri romadhoona haadzihis sanati lillaahi ta ‘aala.

Maksudnya :


”Aku berniat puasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini karena Allah Ta’ala”


2. Lafaz Niat Puasa Ramadan Untuk Sebulan:


Nawaitu shouma shahri romadhoona kulihi lillaahi ta ‘aala.


Maksudnya:

“Sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini
kerana Allah Taala”


3. Niat berbuka puasa :


Allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin

Maksudnya:

“Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.


4. Doa Selepas Berbuka Puasa.


Maksudnya:

Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.


SOLAT SUNAT TARAWIH

5. Lafaz Niat Sembahyang Terawih: (Solat Sendiri)


Usolli Sunnatal Taraawihi Rak'ataini Lilaahi Ta'ala

Maksudnya: Sahaja aku Solat Sunat Tarawih dua rakaat kerana Allah Ta'ala


6. Lafaz Niat Solat Tarawih: (Solat Berjemaah)


Usolli Sunnatal Taraawihi Rak'ataini Imaman/makmuman Lilaahi Ta'ala

Maksdunya: Sahaja aku solat sunat Tarawih dua rakaat(Imam atau makmum) kerana Allah Ta'ala

7. Lafaz niat sembahyang sunat Witir.


a. Bagi dua rakaat yang pertama:


Usoli Sunnatal witri Rak'ataini makmuman Lilaahi Ta'ala


Bermaksud: Sahaja aku sembahyang Witir dua rakaat ma'mum kerana Allah Ta'ala.


b. Bagi rakaat yang akhir:


Usoli Sunnatal witri Rak'atan makmuman Lilaahi Ta'ala


Bermaksud: Sahaja aku sembahyang Witr satu rakaat ma'mum kerana Allah Ta'ala.


PERKARA-PERKARA YANG DAPAT MEMBATALKAN PUASA.


1. Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga yang terbuka dengan sengaja.

2. Memasukkan sesuatu ke dalam dubur (jalan belakang) atau qubul (jalan depan) dengan sengaja.

3. Muntah dengan sengaja (jika termuntah, tidak batal puasa).

4. Bersetubuh dengan sengaja, sekalipun tidak mengeluarkan mani.

5. Mengeluarkan mani dengan sengaja atau dengan jalan bersuka-suka seperti berpeluk cium dan sebagainya.

6. Kedatangan haid atau nifas.

7. Gila sekali pun hanya sekejap masa.

8. Mabuk atau pengsan sepanjang hari, dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

9. Bersalin.

10. Murtad-iaitu orang yang keluar daripada agama Islam, sama ada dengan hati, perkataan atau perbuatan.

1 comment:

kudabesi said...

samat berpuasa sir..

semoga ramadhan membersih jiwa, menambah amalan dalam mencari keredhaan