Saturday, November 21, 2009

JELAJAH JUARA-JUARA

Jelajah juara-juara kali ini ke negeri Kedah Darulaman dan Perlis Indera Kayangan. Tahniah ke pada Jabatan Kebudayaan dan Kesenian negara dan JKKN Kedah dan Perlis. Semalam persembahan kami di Dewan Budaya Kedah sangat mengujakan. Walaupun kedatangan penonton disambut dengan hujan renyai-renyai yang kemudiannya menjadi semakin lebat. Hujan semakin lebat sebaik sahaja kami menyempurnakan solat isyak (Saya, Faizal (Syair Sarawak), dan Pak Wan (berjalan jauh dari rumah hampir 4 km semata-mata nak tenguk persembahan). Bernasib baik kerana surau yang selesa hanya bersebelahan dengan dewan. Walaupun hujan lebat tetapi dewan tetap sendat hinggakan ada penonton yang terpaksa duduk di atas tingkat tangga hingga ke tingkat tangga sebelh VVIP. Tahniah JKKN Kedah. 3 x tahniah. Tahniah, tahniah, tahniah. Saya ada buat 'survey' perihal aliran promosi mana yang berkesan. Maklumlah student komunikasi. Banyak yang datang kata mereka mendapat tahu mengenai persembahan melalui siaran radio. Saya tak pasti radio mana. semestinya radio kedah ku maju 2010 laaa kan.

Persembahan kami menggunakan buah tangan en roslan dari JKKN Ibu pejabat. Biasalah mamat penang ni, tak pernah kering dengan idea. Memang dia ni, kena tabik. sangat kreatif dan idea dia sangat cepat dan gila. Kali ini dia lebih santai dan tak arrogant sangat seperti mana yang banyak-banyak peserta SPBK yang lepas komplain. Persembahan di bahagikan kepada 3 segmen. Segmen pertama adalah nostalgia negara yang diukir melalui perlambangan lagu-lagu P.Ramlee dan lakonan dari Kumpulan Akrab Kedah yang diketuai oleh Johan Raja Lawak (Yus). Memang kelakar habis uuuuu. Saya dan faizal sampai sakit perut gelak. Segmen kedua adalah segmen patriotik, faizal membukanya dengan syair sarawak bertajuk Malaysia1. Kemudian tampil juara mentor (Khairudin), juara lagu asli (Adzrina), Haziq, dan adzrina tampil semula dengan lagu-lagu kepahlawanan lama, kemudian aku tampil dengan kumpulan teater kedah dengan sajak 'Pemuda-Pemudi Tiang Negara', . Karya sendiri. Sajak ni sajak lama yang dicipta bagi dibaca oleh Fauziah Ghoush semasa acara Menjunjung Damai di Bukit Jalil. Segmen akhir ialah segmen 1 Malaysia. Lim Fheng-Fheng dengan sajak 'Delegasi Tun Mahathir', dia sedikit terganggu kerana kena ikat dengan prop seperti maya karin terbang dalam filem sundal malam tuuu.

Persembahan kami sangat sistematik sebab dah dua hari berlatih, kerja keras sampai nak pergi pekan rabu pun tak sempat. Sistem bunyi pun bagus, ala-ala konsert mcihael jackson gitu, kumpulan tari KKJ Kedah dan Perlis sangat bersemangat. Persembahan kami juga dibantu oleh Normi, Aierel, Marina, Doria dan Boss baru (pompuan juga) JKKN pun datang setiap latihan. Tabiklah puan, boss kena macam tu lahh. Menentukan persembahan bagus sejak dari latihan lagi. Tapi semalam baju dia pakai warna cerah dan kuning air, lawaaaa sangat walaupun dia lokek senyum. Tahniah semua, persembahan kita diakhiri dengan tepukan yang maha riuh.

Jelajah kami belum berakhir kerana malam ini, kami akan membuat persembahan di Dewan Indera Kayangan Perlis. Jelajahlah katakannnn. Jam 12 tghari check-out holiday villa dan bertolak ke perlis. Dari aspek pentadbiran, Cik Normi and the geng had done an excellent job. Ada yang datang dengan kapalterbang, ada yang datang dengan coach yang disediakan. Penginapan di hotel terbaik dalam bandar Alor Star, makan tak putus-putus. Yang paling cemerlang ialah acara tambahan iaitu melawat mangsa banjir di Kedah sambil menyampaikan bantuan beras, gula, kopi, susu, kain dan banyak lagi. Semua bantuan disediakan oleh JKKN dan disampaikan oleh peserta jelajah juara-juara. Semoga semua yang terlibat diberi pahala dan siapa-siapa yang mencetuskan idea ini, saya mendokan beliau medapat pahala yang paling banyak. Saya tak ada gambar semasa kami memberi bantuan. Sedihhhhh u, rumah semua tenggelam, padi di sawah jadi masam dan reput. Semua peserta dengan pakaian 'ready to damage', ada yang dengan pakaian 'ready to die'. Berselut, lecahhhh macam buat bendang.

Tabikkk kepada semuaaa.

No comments: