Tuesday, November 15, 2011

PERBEZAAN: BOYFRIENDS (BF), CLOSEFRIENDS (CF), DAN SPECIAL BOYFRIENDS (SBF)


APAKAH PERBEZAAN ANTARA ‘BOYFRIENDS’ (BF), ‘CLOSEFRIENDS’ (CF) DAN ‘SPECIAL BOY FRIENDS’ (SBF)

Dalam memperkatakan hal ini, pilihan kaum wanita adalah sangat terkesimpanag atau sangat bertentangan dengan  pilihan kaum lelaki. Kata orang utara ‘terbalik dhok’. Memang pahit untuk di telan atau sukar mempercayainya. Lelaki hari ini tidak lagi suka memilih perempuan yang bertudung litup. Yang banyak sangat ‘dont’. Seperti yang saya jelaskan pada perbezaan GF. Pegang sikit pun marah, memang sampai sudah tak dapat SBF. Kalau zaman 60an dan 80an, memang kaum lelaki akan memilih yang bertudung litup, yang alim ulama gitu, yang malu-malu dan dan dan sekarang cita rasa lelaki telah berubah. Kalau memilih yang bertudung tapi mesti sporting ataupun understanding gitu.

Lain pula halnya dengan cita rasa kaum hawa ni. Dulu lain sekarang lain. Kalau dulu, kaum perempuan akan mencari lelaki yang agak terbuka, handsome atau macho, tahu agama sikit-sikit ataupun tak kisah sangatlah, janji dia sayang kitakan?. Tetapi hari ini, cita rasa kaum hawa telah jauh berubah. Kalau di tanya lelaki yang macam mana nak dipilih?

“Errrrr, jangan handsome sangat la, nanti kena kebas” atau

“Mesti ada didikan agama yang kukuh supaya dia boleh membentuk saya” atau

“mesti lah yang poket penuhhhhh, saya boleh pergi shopping” atau

“Poket kosong pun tak pa, janji dia sayang saya”.

Pendek kata, kaum hawa hari ini nak yang terbaik semuanya. Malangnya bukan semua kaum Adam itu terbaik. Siapa yang nak pilih yang tidak terbaik?

Pelikkan: Lelaki nak yang buka-buka sikit, perempuan nak yang tutup-tutup gitu”

Berbalik kepada isu perbezaan. Yang pertama; ‘Boyfriend’ (BF). Sesetengah orang beranggapan BF ini membawa konotasi istimewa. Tak salah anggapan ini tetapi kalau setakat kawan lelaki biasa sahaja, kita panggil apa ye? Teman Lelaki? Kawan Lelaki? Haaaaaa, jadi panggilan ‘BF’ tak membawa konotasi istimewa. Yang berbeza hanyalah CF atau tidak CF sahaja, BF tu. Kalau BF tu adalah CF, mereka agak kerap juga bertemu dan boleh bersenda gurau. Kawan rapat lah katakan.

Kalau ada orang bertanya:
“Ehhh, nampak lain macam je kau dengan si Mat tu?”
Biasanya akan dijawab;
“Ehhhh, tak de pe pe lah, kami kawan jeeee”

Haaa, inilah jawapan yang selalu diberikan oleh artis martis kita bile ditanya oleh wartale atau wartawan.

Jadi jangan lah cemburu membabi-buta bila nampak atau ada orang cakap laki atau SBF kita keluar makan dengan ‘pompuan’ lain. Mungkin dia BF sahaja.

Dalam hal SBF, memang tak dapat dinafikan bahawa lelaki tu memang special atau khas bagi dia lah. Namapun ‘special’. Macam kes ABC special atau ‘chaw kueh teow special’ la kan. Udang lebih, Kueh teow lebih, tauge lebih. Bak kata semua mende lebih lahhhh. Tak tahu lah pula kalau yang ada VSBF (Very Special Boyfriends). Macam VIP dengan VVIP. Mungkin ada kot.

Yang menjadi isunya, perempuan hari ini tidak lagi mempunyai 1 x SBF sahaja atau ada sekor toge tu lah SBF dia. Sekurang-kurangnya dua atau tiga. Paling lekeh atau pun paling koman pun, dia mesti mempunyai seorang SBF dan seorang CF lelaki yang dok ready ambil alih tempat SBF tadi, kalau ada masalah. Kira ok laa tu. ‘Back-up’ bebbbb. Sediakan payung sebelum ribut.

Ada lagi kategori perempuan iaitu kategori paling akhir dan paling banyak iaitu kategori yang langsung tak ada SBF. BF atau ‘friend-friend’ tu banyak tapi SBF, sumpah memang tak ada. Pelik sungguh. Sebab apa tau? Sebabnya, bila tengok muka dia, mak oiiiii, lawa bukan main. Tengok ‘body’ pula, perghhhhhhh ala potongan botol minyak gamat saiz 75 ml. Ala kan tak tau kot, badan macam tu? Senang cakap macam Saloma kata ‘badan macam kerengge’. Tak faham gakkkk? Susah la cam ni. Badan macam Bipasha Bisu atau Aiswarya Rai. Haaaaa, baru tau kan. Pelik sungguh, muka lawa, body mengghairahkan, perangai cantik tapi tak de Cik Abang. Malu kotttt? Aihhhhhh, jangan la macam tu, la ni zaman siber Cik Kiah oiiiii; kalau hang malu, hang terlepas. Kalau dah suka atau syiok, cakap je terus terang – Sukaaaaaaaa atau pun ‘Nakkkk’. Nak malu apa eihhhh. Kalau si jantan tu menolak, tak ada siapa yang tahu. Hanya berdua sahaja.

Bagi golongan yang kurang cantik (cantik juga tapi kurang sikit) dan segar bugar, susah lah nak komen. Hanya Jodoh yang menentukan. Memanglah rezeki, jodoh dan ajal tu di tangan Tuhan. Tapi kita juga yang kena cari dan kita juga yang kena berusaha. Baru dapat rezeki, baru dapat jodoh. Kalau kita dok merempit tengah jalan, memang konfom dapat kojol cepat. Biasanya kumpulan ini akan terkena dengan janji manis dan pujuk rayu ‘Bang Lom’ atau pun ‘Bang La’. Tahukan sapa ‘Bang Lom’ tu? Abang dari Lombok laaaa. Geng ini memang pandai ayat. Beringatlaaaa. ‘Bang La’ tu, yang hidung tinggi, betis bulu laaaa –Bangla. He he he

Kalau kita bandingkan kemahuan kaum lelaki dan kaum hawa terhadap pasangan masing-masing memang jauh bertentangan. Kalau dapat pasangan yang bertentangan dengan kemahuan, memang sah kena helo bye bye. Bagi si perempuan, kalau dapat SBF yang suka seluk sana, seluk sini; memang kena bye bye sebab mereka mencari yang ada ciri-ciri ustaz gitu. Janggut beb janggutttt. Kalau tak ada ciri-ciri ustaz pun , ala ala Shah Rukh khan pun ok gak. Ataupun ‘Bang Lom’ pun orait gak. Manakala lelaki pula, kalau dapat pasangan yang nak sentuh sikit pun tak leh, memang sah dia akan chawwww la.

p/s Pertamanya memanglah seksa atau terguris atau sakit membaca coretan saya ini dan yang sebelum ini sebab kita ada bermacam-macam pendapat. Tapi artikel ini adalah pendapat saya. Pada beberapa sahabat yang hantar email dan sms eksklusif kerana tidak bersetuju dengan pendapat saya tentang LF, CF dan GF tu, saya ucapkan berbanyak terima kasih. Tetapi bagi saya, saya lihat sekeliling, memang macam tu. Memang pahit nak telan, tapi yang pahit itu biasanya menyembuhkan.

1 comment:

realzidano said...

hi bro,

pompuan macm2 skrg. brani2. spare-tire dua tiga biasa tu. mne nk ngaku. snang sngt ajak sana sini. huha huha. makan2. shoping2.

apapun ending aku garenti pilih pompuan melayu teakhir.adab bhasa bro bru ada klas ngam aku. hehehe.
ni pandangan aku bro.