Sunday, May 23, 2010

NOVEL PERANG PLATUN HARIMAU

Pertamanya, Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakan dan kawan. Keduanya mohon maaf kerana agak lama tidak menulis di dalam blog saya. Sungguhpun ramai sahabat yang bertanya. Sebenarnya, bukan saya berhenti menulis. Bahkan saya lebih banyak menulis dari biasa.

Pengajian saya di UKM mengheret saya dalam kancah kesibukan yang tidak terawat. Di samping ada 5 subjek UKM, saya juga terpaksa berhadapan dengan beberapa lagi keperluan pengajian ketenteraan. Pengajian ini iaitu SARJANA PENGURUSAN PERTAHANAN, ianya ialah salah satu dari cabang sains sosial. Semester pertama, saya dihujani dengan 28 buah tugasan pelbagai jenis. Ada yang panjang hingga ke lebih 30 muka surat dan ada yang pendek hanya 4 muka surat (kalau tak salah yang pendek ni ada dua je, yang lain semuanya macam kereta api). Di samping itu juga, pengajian juga memerlukan kami membuat pelbagai persembahan. Ini kerana pengajian ini lebih berbentuk kepada pembangunan diri atau ‘student driven’ yang mana pelajar lebih banyak bercakap dari pensyarah. Pensyarah hanya mengajar 30 peratus sahaja, 70 peratus lagi, pelajar yang mengajar. Pengajian ini dijalankan secara terpimpin. Kuliah bermula jam 0730 pagi 0830 pagi. Rehat dan kemudian kuliah bersambung semula pada jam 0900 pagi hingga ke petang. Isnin hingga Jumaat. Kalau tiga kali tidak hadir kuliah, pelajar akan dibuang dari pengajian. Begitu juga jika mendapat surat amaran sebanyak 3 kali kerana lewat datang ke kuliah juga akan dibuang. Pensyarah-pensyarahnya di datang khas dari UKM dan beberapa Universiti lain. Semuanya terkenal dan sering kali keluar kat TV. Seperti Prof. Dr, Datuk Zakaria Ahmad, Prof Ruhanas Harun (selalu kat TV), Prof. Dr, Kamrulnizam (selalu di temu duga media merujuk kepada pendapat berkaitan hal ehwal politik, dan banyak lagi). Pensyarah-pensyarah jemputan seperti Prof KS Nathan, Prof Ramasamy, semua ambasador luar Negara, ketua hakim Negara dll.

Merujuk kepada NOVEL PERANG PLATUN HARIMAU, sungguhpun mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dan DBP meminta supaya ia disambung tetapi masa sangat ingin menjauhkan diri. Terlalu sibuk. Novel ini akan difilemkan dan kini sedang dalam proses menyediakan skrip. Cetakan pertama sudah habis dijual. Barangkali, ramai tertanya bagaimana novel ini di rencanakan. Sangat sulit untuk memperkatakan sesuatu apabila kita mengetahuinya terlalu banyak. Draf novel ini terpaksa mendapat kelulusan Bahagian Staf Perisikan Pertahanan terlebih dahulu sebelum boleh disiarkan. Ini kerana Platun Harimau sering diberi tugas yang memiliki tahap kerahsiaan yang sangat tinggi. Maka tidak semua misi boleh dikongsi dan ia dibiarkan menjadi rahsia selama-lamanya. Ada misi yang boleh mencetuskan krisis dengan jiran tetangga dan misi yang boleh memualkan. Maka tidak semua boleh dikongsi. Apa yang dihidangkan dalam Novel Platun Harimau dan pembaca menjamahnya; adalah sesuatu yang telah ditapis dan dibuang itu dan ini. Semasa pesta buku antarabangsa, Novel ini menaruk perhatian Perdana Menteri dan beliau memperuntukkan masa lebih dari lima mini bagi berbual dengan saya berkaitan novel ini.

Malangnya novel terlaris 2009 (menurut Carta Jualan Buku Negara) belum dirasmikan. Pelbagai pihak diarahkan bagi menentukan novel ini dirasmikan tetapi hingga kini ia belum terlaksana.

JUMPA LAGI

7 comments:

sinaganaga said...

Bila nak rasmi ni?

PrincessMulan said...

Bila nak buat sambungan Platun Harimau 2...

PENA CELORENG said...

Itu laaa dianya. Sama-sama kita tunggu, bila nak rasmi. he he

PENA CELORENG said...

Sambunganya dalam proses. Lebih kritikal dan memerlukan minda. tq

en_me said...

tahniahnyerr.. ehehe

alien said...

cerita yg menarik
baru habis baca tadi
ada sambungan tak?

Muhammad Zaki bin Mohd Zuki said...

novel yg sgt menarik..
tahniah dn ternanti2 sambungan novel ini..